CRM-järjestelmän käyttöoppaan luominen Arla Oy:n Foodservice myynti-tiimille
Wainio, Melissa (2022)
Wainio, Melissa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726936
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on CRM-järjestelmän käyttöoppaan luominen Arla Oy:n Foodservice myynti-tiimille. Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa käyttöopas, jonka tavoitteena on helpottaa uusia työntekijöitä ottamaan käyttöön järjestelmä, sekä toimia apuna käyttäjille erilaisissa tilanteissa. Toimeksiantajayrityksessä lanseerattiin globaali CRM-järjestelmä keväällä 2020, Foodservice-puolelle. Käyttöoppaasta on rajattu pois aktiviteetit, raportointi ja liidit.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääosasta. Ensimmäisessä osassa tekijä käsittelee digitalisaatiota trendinä, miten megatrendit vaikuttavat digitalisaatioon ja miten digitalisaatio vaikuttaa työympäristöön. Toisessa luvussa tekijä käsittelee uudenlaista B2B-myynnin liiketoimintaa, miten osto- ja myyntiprosessit ovat muuttuneet, moderneja myyntimetodeja ja mitä myyntitaitoja tulevaisuuden menestysmyyjältä vaaditaan. Kolmannessa luvussa tekijä käsittelee asiakkuudenhallintaa ja CRM-järjestelmää, CRM lajittelua, CRM-järjestelmien huonoa mainetta, mitä onnistuneelta käyttöönotolta vaaditaan, miten CRM-järjestelmien käyttö saadaan pysyväksi osaksi myyjien arkea, CRM-järjestelmien hyötyjä ja parhaita CRM-järjestelmiä.
Käyttöopas on laadittu tietoperustan sekä tekijän asiantuntemuksen ja käyttökokemuksen avulla, joka on syntynyt tekijän työskennellessä toimeksiantajayrityksessä ja ollessaan käytettävän CRM-järjestelmän pääkäyttäjä. Käyttöopas on pyritty pitämään mahdollisimman selkeänä ja ohjeistuksessa hyödynnetään käyttöä visualisoivia kuvia. Opinnäytetyöprosessin aikana syntyi 16-sivuinen käyttöopas, joka koostuu kansilehdestä, sisällysluettelosta ja 13:sta pääluvusta ja kahdesta alaluvusta. Käyttöoppaassa esiintyy kuvien lisäksi yritykselle luottamuksellista tietoa. Julkaistun opinnäytetyön liitteenä oppaasta esitetään sisällysluettelo ja muutoin oppaan sisältöä on kuvattu runkoraportissa
Opinnäytetyön lopussa tekijä esittelee toimeksiantajan tarkemmin, kertoo työn tavoitteesta ja kehittämistehtävästä, kuvaa suunnitelmaa ja toteutusta, arvioi käyttöoppaan hyödynnettävyyttä, kirjaa johtopäätökset, esittää jatkotoimenpide- ja kehitysehdotuksia sekä arvioi opinnäytetyöprosessia ja omaa oppimista.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääosasta. Ensimmäisessä osassa tekijä käsittelee digitalisaatiota trendinä, miten megatrendit vaikuttavat digitalisaatioon ja miten digitalisaatio vaikuttaa työympäristöön. Toisessa luvussa tekijä käsittelee uudenlaista B2B-myynnin liiketoimintaa, miten osto- ja myyntiprosessit ovat muuttuneet, moderneja myyntimetodeja ja mitä myyntitaitoja tulevaisuuden menestysmyyjältä vaaditaan. Kolmannessa luvussa tekijä käsittelee asiakkuudenhallintaa ja CRM-järjestelmää, CRM lajittelua, CRM-järjestelmien huonoa mainetta, mitä onnistuneelta käyttöönotolta vaaditaan, miten CRM-järjestelmien käyttö saadaan pysyväksi osaksi myyjien arkea, CRM-järjestelmien hyötyjä ja parhaita CRM-järjestelmiä.
Käyttöopas on laadittu tietoperustan sekä tekijän asiantuntemuksen ja käyttökokemuksen avulla, joka on syntynyt tekijän työskennellessä toimeksiantajayrityksessä ja ollessaan käytettävän CRM-järjestelmän pääkäyttäjä. Käyttöopas on pyritty pitämään mahdollisimman selkeänä ja ohjeistuksessa hyödynnetään käyttöä visualisoivia kuvia. Opinnäytetyöprosessin aikana syntyi 16-sivuinen käyttöopas, joka koostuu kansilehdestä, sisällysluettelosta ja 13:sta pääluvusta ja kahdesta alaluvusta. Käyttöoppaassa esiintyy kuvien lisäksi yritykselle luottamuksellista tietoa. Julkaistun opinnäytetyön liitteenä oppaasta esitetään sisällysluettelo ja muutoin oppaan sisältöä on kuvattu runkoraportissa
Opinnäytetyön lopussa tekijä esittelee toimeksiantajan tarkemmin, kertoo työn tavoitteesta ja kehittämistehtävästä, kuvaa suunnitelmaa ja toteutusta, arvioi käyttöoppaan hyödynnettävyyttä, kirjaa johtopäätökset, esittää jatkotoimenpide- ja kehitysehdotuksia sekä arvioi opinnäytetyöprosessia ja omaa oppimista.