Elämyspedagogiikka osana lastensuojeluyksiköstä itsenäistymistä
Piekkari, Jatta (2022)
Piekkari, Jatta
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727079
Tiivistelmä
Lastensuojeluyksiköstä itsenäistyminen voi olla nuorelle vaikeaa, jos tarvittavia itsenäistymiseen vaadittavia taitoja ei ole päässyt harjoittelemaan. Tässä opinnäytetyössä keskitytään näihin nuoriin, jotka kaipaavat tukea itsenäistymiseensä. Työn tilaajana on Muhoksen sosiaalipalvelut. Heidän tarpeenansa on saada uusia työkaluja tukemaan nuorten itsenäistymistä.
Nuorten tyytymättömyys lastensuojeluyksiköstä itsenäistymisen jälkeiseen jälkihuoltoon on osoittautunut itsenäistymistaitojen heikon osaamisen kautta. Jälkihuollon kerrotaan olevan ylikuormittunut ja nuoret kaipaavat enemmän tukea itsenäisen elämän aloittamiseen.
Tavoitteena on kehittää nuorten itsenäistymistaitoja, joten tilaajalle on tässä opinnäytetyössä kehitetty uusi työkalu yhteiskehittämisen menetelmää käyttäen. Sen avulla nuori pääsee kehittämään omia itsenäistymistaitojaan elämyspedagogiikan keinoja hyödyntäen. Tuotoksena on luotu opas ammattilaisille, mikä käsittelee erilaisia itsenäistymiseen liittyviä teemoja. Opas on rakennettu niin, että ammattilainen voi hyödyntää sitä minkä tahansa elämyksen äärellä. Opas luo elämykseen elämyspedagogisen näkökulman, jonka avulla ammattilainen löytää ne elementit, joiden avulla nuori voi siirtää kokemuksensa osaksi omaa arkeaan ja näin kehittää omia itsenäistymistaitojaan.
Itsenäistymistaitojen teemat ovat ajanhallintaidot, omat vahvuudet sekä heikkoudet, sosiaaliset taidot, omat tunteet, pukeutuminen ja talouden hallinta. Nämä kuusi teemaa ovat työn kantavat teemat, koska ne teorian teemoituksen jälkeen esiintyivät useimmin sekä elämyspedagogiikan että itsenäistymistaitojen teoriassa. Lisäksi ne tukevat niitä asioita, joita tilaaja työltä toivoi.
Työn jatkokehittämiseen soveltuisivat tuotoksen testaaminen käytännössä, tuotoksen itsensä kehittäminen ja erilaiset tutkimukset, jotka edistäisivät tuotoksen toimivuutta.
Nuorten tyytymättömyys lastensuojeluyksiköstä itsenäistymisen jälkeiseen jälkihuoltoon on osoittautunut itsenäistymistaitojen heikon osaamisen kautta. Jälkihuollon kerrotaan olevan ylikuormittunut ja nuoret kaipaavat enemmän tukea itsenäisen elämän aloittamiseen.
Tavoitteena on kehittää nuorten itsenäistymistaitoja, joten tilaajalle on tässä opinnäytetyössä kehitetty uusi työkalu yhteiskehittämisen menetelmää käyttäen. Sen avulla nuori pääsee kehittämään omia itsenäistymistaitojaan elämyspedagogiikan keinoja hyödyntäen. Tuotoksena on luotu opas ammattilaisille, mikä käsittelee erilaisia itsenäistymiseen liittyviä teemoja. Opas on rakennettu niin, että ammattilainen voi hyödyntää sitä minkä tahansa elämyksen äärellä. Opas luo elämykseen elämyspedagogisen näkökulman, jonka avulla ammattilainen löytää ne elementit, joiden avulla nuori voi siirtää kokemuksensa osaksi omaa arkeaan ja näin kehittää omia itsenäistymistaitojaan.
Itsenäistymistaitojen teemat ovat ajanhallintaidot, omat vahvuudet sekä heikkoudet, sosiaaliset taidot, omat tunteet, pukeutuminen ja talouden hallinta. Nämä kuusi teemaa ovat työn kantavat teemat, koska ne teorian teemoituksen jälkeen esiintyivät useimmin sekä elämyspedagogiikan että itsenäistymistaitojen teoriassa. Lisäksi ne tukevat niitä asioita, joita tilaaja työltä toivoi.
Työn jatkokehittämiseen soveltuisivat tuotoksen testaaminen käytännössä, tuotoksen itsensä kehittäminen ja erilaiset tutkimukset, jotka edistäisivät tuotoksen toimivuutta.