Liiketoimintasuunnitelma Tampereen Tesomalle perustettavalle kuntosalille
Leppänen, Teemu (2022)
Leppänen, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827128
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda mahdollisimman realistinen liiketoimintasuunnitelma Tampereen Tesomalle perustettavalle kuntosalille. Erillistä toimeksiantajaa ei työlle ollut, vaan idea työlle tuli itse kirjoittajan mielenkiinnosta kuntosalialaa sekä yrittäjyyttä kohtaan. Olen käynyt salilla noin kymmenen vuoden ajan sekä seurannut sosiaalisessa mediassa kuntoiluun liittyviä somepersoonia yhtä kauan. Tämän kymmenen vuoden kuntosaliharjoittelun aikana halu omalle kuntosalille on kasvanut tasaisesti kuntosali tietämyksen mukana.
Opinnäytetyössä ei erikseen ole alkuun teoria osuutta, vaan teoriaa on tasaisesti työssä, jota omat pohdinnat tukevat. Opinnäytetyössäni käsitellään alkuun yrittäjyyttä, hyvinvointialaa sekä henkilöbrändiä. Henkilöbrändiä on kuntosalin perustamisessa ajateltu hyödyntää hyvin paljon ja yrittäjänä laittaisin oman persoonan mukaan kuntosalihankkeeseen. Kuntosalialan ollessa vahvasti kilpailtu ala, toteutettiin liiketoimintasuunnitelmassa useampi analyysi esimerkiksi asiakasanalyysi, kilpailija analyysi sekä SWOT analyysi. Markkinointisuunnitelmassa käydään läpi sosiaalisen median kanavat, joissa henkilöbrändiä kasvatetaan ja markkinointia suoritetaan.
Taloussuunnitelmassa laskettiin alkuinvestointien suuruus, käyttöpääoman tarve, kriittinen piste sekä rahoitustarve. Kriittinen piste laskettiin kuukausikorttien sekä vuosijäsenyyksien myyntimäärille. Laskin myös maltillisesti arvioidun myyntimäärän, jota vertailin kriittiseen pisteeseen.
Lopputulokseksi todettiin, että kuntosalin perustaminen nykyisessä maailmantilanteessa energian hinnan noustessa, kustannusten kasvaessa sekä inflaation jyllätessä on liian riskialtista ja kallista. Kuntosalisuunnitelmaa ei haudata vaan se pistetään hautumaan hetkeksi. Tällä aikaa kehitän omaa henkilöbrändiäni, jotta sitä voidaan hyödyntää kuntosalin perustamishetkenä paremmin markkinointiin.
Opinnäytetyössä ei erikseen ole alkuun teoria osuutta, vaan teoriaa on tasaisesti työssä, jota omat pohdinnat tukevat. Opinnäytetyössäni käsitellään alkuun yrittäjyyttä, hyvinvointialaa sekä henkilöbrändiä. Henkilöbrändiä on kuntosalin perustamisessa ajateltu hyödyntää hyvin paljon ja yrittäjänä laittaisin oman persoonan mukaan kuntosalihankkeeseen. Kuntosalialan ollessa vahvasti kilpailtu ala, toteutettiin liiketoimintasuunnitelmassa useampi analyysi esimerkiksi asiakasanalyysi, kilpailija analyysi sekä SWOT analyysi. Markkinointisuunnitelmassa käydään läpi sosiaalisen median kanavat, joissa henkilöbrändiä kasvatetaan ja markkinointia suoritetaan.
Taloussuunnitelmassa laskettiin alkuinvestointien suuruus, käyttöpääoman tarve, kriittinen piste sekä rahoitustarve. Kriittinen piste laskettiin kuukausikorttien sekä vuosijäsenyyksien myyntimäärille. Laskin myös maltillisesti arvioidun myyntimäärän, jota vertailin kriittiseen pisteeseen.
Lopputulokseksi todettiin, että kuntosalin perustaminen nykyisessä maailmantilanteessa energian hinnan noustessa, kustannusten kasvaessa sekä inflaation jyllätessä on liian riskialtista ja kallista. Kuntosalisuunnitelmaa ei haudata vaan se pistetään hautumaan hetkeksi. Tällä aikaa kehitän omaa henkilöbrändiäni, jotta sitä voidaan hyödyntää kuntosalin perustamishetkenä paremmin markkinointiin.