Liikuntateknologia varhaiskasvatuksessa : Liikuntalaatta-projekti 3–5 -vuotiaiden ryhmässä
Urpola, Janina (2022)
Urpola, Janina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727117
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin Kokkolassa sijaitsevassa päiväkodissa. Työn tilaajana toimi Kokkolan varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyö toteutettiin projektina 3–5 -vuotiaille lapsille. Projektiin sisältyi useita interventioita, toiminnan suunnittelua ja toteuttamista, haastatteluja ja havainnointeja. Keskeisenä välineenä opinnäytetyön toiminnallisilla hetkillä olivat teknologiset Moto Tiles-liikuntalaatat.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda liikuntateknologiaa päiväkotiin lasten ulottuville ja tarjota heille mahdollisuus kokeilla, millaista liikuntateknologian käyttö on. Tavoitteena oli selvittää, miten liikuntateknologiasta voitaisiin hyötyä varhaiskasvatuksessa, tuoko se toimintaan uutta sisältöä ja miten siihen suhtaudutaan varhaiskasvatuksessa. Keskeisinä päätehtävinä opinnäytetyöllä oli liikuntalaattoihin tutustuminen yhdessä lasten ja varhaiskasvattajien kanssa, lasten mielenkiintojen selvittäminen liikuntalaatoista, toiminnallisten interventioiden suunnittelu lasten mielenkiinnon pohjalta, toiminnallisten interventioiden pitäminen ja palautteen kerääminen.
Opinnäytetyön interventiot toteutettiin syksyllä 2021. Interventiot oli jaettu aiheittain niin, että erilaisia ryhmäkokoja hyödyntäen voitiin tutustua Moto Tiles-liikuntalaattoihin. Aiheet olivat yksilö-, pari-, pienryhmä- ja ryhmäpelit. Tietoperustana opinnäytetyössä on käytetty liikuntapedagogiikasta ja -kasvatuksesta sekä teknologiasta saatavilla olevaa materiaalia.
Lasten kokemuksia selvitettiin hymynaama-taulukolla jokaisen intervention jälkeen, sekä haastattelulla heti projektin jälkeen. Varhaiskasvattajille annettiin täytettäväksi projektia koskeva palautelomake projektin jälkeen. Toimintaa havainnoitiin osallistuvalla havainnoinnilla ja valokuvaamalla toimintahetkiä.
Lasten ja ryhmän varhaiskasvattajien kokemus projektista oli hyvä, ja Moto Tiles-liikuntalaatat herättivät lasten mielenkiinnon ja uteliaisuuden. Liikuntalaatat innostivat sellaisiakin lapsia osallistumaan toimintahetkelle, jotka yleensä jäävät sivumpaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda liikuntateknologiaa päiväkotiin lasten ulottuville ja tarjota heille mahdollisuus kokeilla, millaista liikuntateknologian käyttö on. Tavoitteena oli selvittää, miten liikuntateknologiasta voitaisiin hyötyä varhaiskasvatuksessa, tuoko se toimintaan uutta sisältöä ja miten siihen suhtaudutaan varhaiskasvatuksessa. Keskeisinä päätehtävinä opinnäytetyöllä oli liikuntalaattoihin tutustuminen yhdessä lasten ja varhaiskasvattajien kanssa, lasten mielenkiintojen selvittäminen liikuntalaatoista, toiminnallisten interventioiden suunnittelu lasten mielenkiinnon pohjalta, toiminnallisten interventioiden pitäminen ja palautteen kerääminen.
Opinnäytetyön interventiot toteutettiin syksyllä 2021. Interventiot oli jaettu aiheittain niin, että erilaisia ryhmäkokoja hyödyntäen voitiin tutustua Moto Tiles-liikuntalaattoihin. Aiheet olivat yksilö-, pari-, pienryhmä- ja ryhmäpelit. Tietoperustana opinnäytetyössä on käytetty liikuntapedagogiikasta ja -kasvatuksesta sekä teknologiasta saatavilla olevaa materiaalia.
Lasten kokemuksia selvitettiin hymynaama-taulukolla jokaisen intervention jälkeen, sekä haastattelulla heti projektin jälkeen. Varhaiskasvattajille annettiin täytettäväksi projektia koskeva palautelomake projektin jälkeen. Toimintaa havainnoitiin osallistuvalla havainnoinnilla ja valokuvaamalla toimintahetkiä.
Lasten ja ryhmän varhaiskasvattajien kokemus projektista oli hyvä, ja Moto Tiles-liikuntalaatat herättivät lasten mielenkiinnon ja uteliaisuuden. Liikuntalaatat innostivat sellaisiakin lapsia osallistumaan toimintahetkelle, jotka yleensä jäävät sivumpaan.