Schubertia nelikätisesti
Heiskanen, Adalmiina (2022)
Heiskanen, Adalmiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827191
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin pianoduoja ja Schubertia. Kirjallisessa työssä keskityttiin nelikätisiin eli duosoittoon yhdellä pianolla. Työssä käytiin läpi nelikätisen soittamisen historiaa ja taustoja, pianoduojen säveltäjiä ja perehdyttiin tarkemmin Schubertiin pianoduojen säveltäjänä. Lisäksi työssä käsiteltiin nelikätistä soittamista, sen hyötyjä ja haasteita sekä sosiaalisia vaikutuksia ja motivaatiota.
Opinnäytetyöhön kuului lisäksi myös konsertin järjestäminen, jonka ohjelmassa oli Schubertin teoksia. Konsertin pääteos oli nelikätinen Schubertin fantasia f-molli (D 940). Lisäksi konsertissa kuultiin pianosonaatista G-duuri (D 894) kaksi ensimmäistä osaa, Arpeggione-sonaatista a-molli (D 821) ensimmäinen osa viululla ja kitaralla sekä impromptu f-molli (D 935) nro 1. Kaikki konsertis-sa soittaneet muusikot opiskelevat Tampereen ammattikorkeakoulussa. Konsertti kesti noin 70 minuuttia.
Kirjallisessa työssä on raportti konsertista ja konserttiin johtaneesta prosessista. Konsertista otettiin tallenne, ja se on liitteenä tässä työssä. Lisäksi liitteenä on konsertin käsiohjelma.
Opinnäytetyön tarkoitus oli perehtyä nelikätiseen soittamiseen ja syventyä kirjallisten lähteiden avulla nelikätisten säveltäjistä eniten Schubertiin. Kirjallisen työn lisäksi yksi tavoitteista oli järjestää konsertti, jossa kuultiin nelikätinen Schubertin fantasia f-molli. Konsertti onnistui hyvin. Kirjalliseen työhön löytyi lähteitä sekä suomeksi että englanniksi. Lisäksi työ perustuu tekijän omiin kokemuksiin sekä pianoduotyöskentelyssä että konsertin järjestämisessä ja toteutuksessa.
Opinnäytetyöhön kuului lisäksi myös konsertin järjestäminen, jonka ohjelmassa oli Schubertin teoksia. Konsertin pääteos oli nelikätinen Schubertin fantasia f-molli (D 940). Lisäksi konsertissa kuultiin pianosonaatista G-duuri (D 894) kaksi ensimmäistä osaa, Arpeggione-sonaatista a-molli (D 821) ensimmäinen osa viululla ja kitaralla sekä impromptu f-molli (D 935) nro 1. Kaikki konsertis-sa soittaneet muusikot opiskelevat Tampereen ammattikorkeakoulussa. Konsertti kesti noin 70 minuuttia.
Kirjallisessa työssä on raportti konsertista ja konserttiin johtaneesta prosessista. Konsertista otettiin tallenne, ja se on liitteenä tässä työssä. Lisäksi liitteenä on konsertin käsiohjelma.
Opinnäytetyön tarkoitus oli perehtyä nelikätiseen soittamiseen ja syventyä kirjallisten lähteiden avulla nelikätisten säveltäjistä eniten Schubertiin. Kirjallisen työn lisäksi yksi tavoitteista oli järjestää konsertti, jossa kuultiin nelikätinen Schubertin fantasia f-molli. Konsertti onnistui hyvin. Kirjalliseen työhön löytyi lähteitä sekä suomeksi että englanniksi. Lisäksi työ perustuu tekijän omiin kokemuksiin sekä pianoduotyöskentelyssä että konsertin järjestämisessä ja toteutuksessa.