Kehityskeskustelu - yrityksen voimavara : Kehityskeskustelun toimintamallin luominen yrityksen käyttöön
Nurmi, Aino (2022)
Nurmi, Aino
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehityskeskustelutoimintamalli terveyspalvelualan yritykselle, jonka päätoimiala on kuntoutus. Toimintamalli on suunniteltu koko henkilöstölle ja se liitetään osaksi yrityksen perehdyttämisopasta. Esihenkilölle toimintamalli antaa työkalun yrityksessä käytävien kehityskeskusteluiden toteuttamiseen. Tavoitteena on, että toimintamalli toteutuessaan tukee työntekijöiden työhyvinvointia ja ammatillista kehittymistä. Tavoitteena on myös näiden myötä liiketoiminnan kehittyminen.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Siinä tutkimus ja käytäntö yhdistyivät. Tutkimusosion tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia kehityskeskusteluista. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol-ohjelmalla avoimella kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhdeksän työntekijää. Aineisto analysoitiin mukaillen induktiivisella sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan kehityskeskusteluiden koettiin olevan hyvä tilaisuus tuoda esiin omia näkemyksiään ja ajatuksiaan työhyvinvointiin, oman ammatti-identiteetin vahvistamiseen sekä työtehtävien läpikäymiseen liittyen. Kehityskeskusteluiden koettiin olevan ilmapiiriltään hyviä ja keskustelu niissä on ollut vastavuoroista esihenkilön kanssa. Kehitettävänä asioina kehityskeskusteluissa koettiin dokumentointi, kehityskeskusteluista tiedottaminen, kehityskeskusteluiden säännöllisyys ja kehityskeskusteluissa sovittujen asioiden eteenpäin vieminen.
Opinnäytetyön kehittämisosiossa laadittiin toimintamalli kehityskeskusteluihin. Toimintamallia on kehitetty yhdessä henkilökunnan kanssa. Se tukee yrityksen henkilöstön työhyvinvointia ja ammatillista kehittymistä. Toimintamallin avulla pystytään toteuttamaan yrityksessä käytävät kehityskeskustelut säännöllisesti ja suunnitellusti. Tämä tukee myös yrityksen liiketoimintaa. Toimintamallia voidaan soveltaa myös muissa työyhteisöissä, joissa kehityskeskusteluiden toteuttamiseen tarvitaan selkeää mallia.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivista lähestymistapaa hyödyntäen. Siinä tutkimus ja käytäntö yhdistyivät. Tutkimusosion tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemuksia kehityskeskusteluista. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol-ohjelmalla avoimella kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi yhdeksän työntekijää. Aineisto analysoitiin mukaillen induktiivisella sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan kehityskeskusteluiden koettiin olevan hyvä tilaisuus tuoda esiin omia näkemyksiään ja ajatuksiaan työhyvinvointiin, oman ammatti-identiteetin vahvistamiseen sekä työtehtävien läpikäymiseen liittyen. Kehityskeskusteluiden koettiin olevan ilmapiiriltään hyviä ja keskustelu niissä on ollut vastavuoroista esihenkilön kanssa. Kehitettävänä asioina kehityskeskusteluissa koettiin dokumentointi, kehityskeskusteluista tiedottaminen, kehityskeskusteluiden säännöllisyys ja kehityskeskusteluissa sovittujen asioiden eteenpäin vieminen.
Opinnäytetyön kehittämisosiossa laadittiin toimintamalli kehityskeskusteluihin. Toimintamallia on kehitetty yhdessä henkilökunnan kanssa. Se tukee yrityksen henkilöstön työhyvinvointia ja ammatillista kehittymistä. Toimintamallin avulla pystytään toteuttamaan yrityksessä käytävät kehityskeskustelut säännöllisesti ja suunnitellusti. Tämä tukee myös yrityksen liiketoimintaa. Toimintamallia voidaan soveltaa myös muissa työyhteisöissä, joissa kehityskeskusteluiden toteuttamiseen tarvitaan selkeää mallia.