Moniammatillinen yhteistyö palvelutarvetta arvioidessa
Heiniluoma, Johanna (2022)
Heiniluoma, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tutkimusyksikössä työskentelevien palveluohjaajien näkemyksiä palveluohjauksesta ja moniammatillisesta yhteistyöstä. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen, kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto koottiin tutkimusyksikköön tehdyllä sähköisellä kyselyllä ja analysoimalla tuloksia teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Kyselyn vastausprosentti oli 72 %.
Palveluohjauksen osalta opinnäytetyön tuloksissa korostuu asiakaslähtöisyys ja halu auttaa asiakasta laaja-alaisesti. Asiakasta autetaan sopiviin palveluihin neuvomalla,ohjaamalla, koordinoimalla ja palveluita tarvittaessa järjestämällä. Palvelutarvetta arvioidaan systemaattisesti. Myös oikea-aikaisuus korostuu tuloksissa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan palveluohjaajilla on paljon valmiuksia ja motivaatiota työskennellä moniammatillisesti, mutta toimijoiden kanssa on haasteita. Keskeisimmät haasteet liittyvät palveluohjaajan tunteeseen siitä, että asiakas tarvitsisi moniammatillista työskentelyä asiassaan mutta oikeaa tahoa on vaikea tavoittaa ja/tai löytää.
Myös vahvuuksia liittyy yksikön moniammatilliseen toimintaan. Tutkimusyksikössä on onnistuttu kehittämään toimiva yhteistyön malli yhteistyössä kuntoutuksen ammattilaisten kanssa.
Ajankohtaista työn valmistuessa on hyvinvointialueille siirtyminen. Asiakas- ja palveluohjauksen kehittäminen näyttäytyy tulevaisuuden visioinneissa vahvana. Eri toimijoiden välisen yhteistyön onnistuminen on myös uudistusten keskiössä. Tehtyä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää uudistamistyössä suunnitellessa moniammatillisia, sujuvia palvelupolkuja.
Palveluohjauksen osalta opinnäytetyön tuloksissa korostuu asiakaslähtöisyys ja halu auttaa asiakasta laaja-alaisesti. Asiakasta autetaan sopiviin palveluihin neuvomalla,ohjaamalla, koordinoimalla ja palveluita tarvittaessa järjestämällä. Palvelutarvetta arvioidaan systemaattisesti. Myös oikea-aikaisuus korostuu tuloksissa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan palveluohjaajilla on paljon valmiuksia ja motivaatiota työskennellä moniammatillisesti, mutta toimijoiden kanssa on haasteita. Keskeisimmät haasteet liittyvät palveluohjaajan tunteeseen siitä, että asiakas tarvitsisi moniammatillista työskentelyä asiassaan mutta oikeaa tahoa on vaikea tavoittaa ja/tai löytää.
Myös vahvuuksia liittyy yksikön moniammatilliseen toimintaan. Tutkimusyksikössä on onnistuttu kehittämään toimiva yhteistyön malli yhteistyössä kuntoutuksen ammattilaisten kanssa.
Ajankohtaista työn valmistuessa on hyvinvointialueille siirtyminen. Asiakas- ja palveluohjauksen kehittäminen näyttäytyy tulevaisuuden visioinneissa vahvana. Eri toimijoiden välisen yhteistyön onnistuminen on myös uudistusten keskiössä. Tehtyä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää uudistamistyössä suunnitellessa moniammatillisia, sujuvia palvelupolkuja.