Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lisää infoa! : pedagoginen dokumentointi vuorohoidossa.

Virtanen, Anu (2022)

 
Avaa tiedosto
Virtanen_Anu.pdf (960.5Kt)
Lataukset: 


Virtanen, Anu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827152
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vuorohoidon varhaiskasvatushenkilöstön tietoja pedagogisesta dokumentoinnista. Lähtökohtana oli työ varhaiskasvatuksen parissa, kiinnostus vuorohoidon työn kehittämisestä sekä aiemman opintotehtävän yhteydessä esiin noussut pedagogisen dokumentoinnin käsite. Tutkimuksen aineisto kerättiin erään pienen kaupungin vuorohoidon varhaiskasvatusyksikössä. Tutkimukseen osallistui viisi varhaiskasvatustiimiä ja yksi esiopetustiimi. Haastatteluun käytettiin viikoittaista tiimipalaveriaikaa. Aineiston keruu tapahtui sähköisellä, strukturoidulla lomakehaastattelulla varhaiskasvatustiimeittäin. Tulosten analysointi tapahtui sisällönanalyysin, koodauksen avulla tiivistetympään muotoon.
Saatujen tulosten perusteella pedagoginen dokumentointi oli varhaiskasvatustoiminnan näkyväksi tekemistä, tiedonsiirtoa ja tiedottamista. Pedagogisen dokumentoinnin prosessin eri vaiheet olivat nähtävissä vastauksissa, joista havainnointi nousi käytetyimmäksi työvaiheeksi. Vuorohoidon pedagogisen dokumentoinnin menetelmistä käytetyimpiä olivat lasten varhaiskasvatussuunnitelmat, ryhmäkohtaiset toimintasuunnitelmat, erilaiset kuvausmenetelmät sekä info- ja havainnointivihkot. Toteuttamisen haasteena vuoropäivähoidossa koettiin ajanpuute, tiedonsiirron vaikeudet, lasten ja aikuisten erirytmisyys sekä pedagogiset vastuukysymykset. Vahvuuksina toteuttamisessa nähtiin vuorohoidon erityispiirteet, pienempien ryhmien paremmat mahdollisuudet havainnointiin sekä lapsen mahdollisuus tulla kuulluksi paremmin. Vahvuuksina todettiin myös lapsen hyvinvoinnin sekä yhteistyön lisääntyminen. Pedagogisen dokumentoinnin käytön nähtiin vahvistavan vuorohoidon laatua ja tavoitteellisuutta toiminnan suunnittelussa.
Kehittämisehdotuksena voidaan todeta, että varhaiskasvatustoiminnan pelkkä näkyväksi tekeminen tulisi muuntaa vuorovaikutuksellisen prosessin kautta pedagogisemmaksi. Vuorohoidon tiimit olivat tietoisia pedagogisen dokumentoinnin prosessin eri vaiheista, mutta työmenetelmänä se tarvitsisi vielä vahvistamista. Ajankäytön ja tiedonkulun haasteita voitaisiin korjata pedagogisen dokumentoinnin avulla. Vuorohoidossa monipuolisesti käytettyä dokumentointia tulisi tehdä tietoisesti ja harkiten. Pedagogisesta dokumentoinnista tiedetään vuorohoidossa paljon. Sen saaminen luontevaksi osaksi työtä, kaipaa lisätietoa käytännöistä ja aikaa perehtymiselle. Aikuisjohtoisesta dokumentaatiosta tulisi pyrkiä lapsilähtöisempään työmenetelmään.
Avainsanat Varhaiskasvatus, vuorohoito, pedagoginen dokumentointi, pedagogiikka
Sivut 51 sivua, joista liitteitä 4 sivua
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste