Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hävikkituotteiden myynnin mahdollisuudet : kustannustehokkaasti asiakasta ajatellen

Alikirri, Jenna (2022)

 
Avaa tiedosto
Alikirri_Jenna.pdf (776.2Kt)
Lataukset: 


Alikirri, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia päivittäistavarakaupan alalla syntyvää hävikkiä. Pääaiheina työssä ovat se, miten hävikkiä syntyy päivittäistavarakaupassa, miten se vaikuttaa kannattavuuteen, mihin hävikkituotteet päätyvät ja mitä kyseisille tuotteille voitaisiin tehdä.

Suomessa syntyy vuosittain 400–500 miljoonaa kiloa ruokahävikkiä ja tästä 18 % syntyy kaupan alalla. Tehokkain keino millä päivittäistavarakaupat ennaltaehkäisevät hävikkiä ovat eri järjestelmät, joiden avulla ennustetaan menekkiä, seuraavana keinona käytetään tuotteisiin kohdistettuja alennuksia, joilla pyritään myymään pian päiväysvanhaksi menossa olevat tuotteet. Hävikkituotteet, jotka eivät tule alennuksista huolimatta myytyä päätyy pääosin hyväntekeväisyyteen tai biopolttoaineiden tuotantoon.

Päivittäistavarakaupan alalla päätavoitteena on välttää hävikin syntyä, mutta siinä täysin onnistuminen on nykytiedoilla ja -taidoilla mahdotonta. Hävikkituotteissa käytetään monessa päivittäistavarakaupassa niin sanottuja punalappuja, joiden avulla pian hävikiksi menossa olevat tuotteet saadaan asiakkaalle näkyväksi. Näitä punalappuisia tuotteita ostavista asiakkaista kytee edelleen mielikuva tietynlaisesta ihmistyypistä niin asiakkaiden kuin henkilökunnan puolesta. Opinnäytetyön tavoitteena on kumota näitä mielikuvia. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten hävikkituotteita voitaisiin kustannustehokkaasti saada helposti asiakkaiden saataville ja näin minimoitua hävikin vaikutukset kannattavuuteen.

Tämän opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa selvitettiin hävikkituotteiden ostotottumuksia ja muutosehdotuksia asiakasnäkökulmasta. Kyselytutkimus toteutettiin vuoden 2022 loka-marraskuun välisenä aikana.
 
The goal of this thesis is to research the production of food waste by food retailers. The main topics of this thesis are how food waste is produced in a supermarket, how it affects profitabil-ity, where does food waste end up in and what could be done about food waste products.

Finland’s yearly food waste production amounts to 400-500 million kilograms, of which 18 % comes from food retailers. The most effective way to prevent food waste is to establish various systems through which the retailers can predict sales, followed by discounts on specific prod-ucts that are nearing their best before date in an attempt to sell them. Products that despite the discount are not sold mainly end up to charities or to biofuel production.

The main goal of a food retailer is to avoid producing food waste at all, but succeeding is chal-lenging with the currently available resources. Products nearing their best before date are marked with so-called red stickers that help making the products visible for the consumer. Among consumers and personnel lies an image of the specific type of a person who buys these red sticker products. The target of this thesis is to refute this image. This goal of this thesis is to analyse how products nearing their best before date could cost-effectively be made available to customers and thus minimize the effects of food waste to profitability.

The research section of this thesis was conducted as a survey which explored consumers’ pur-chasing habits concerning red sticker products and customers’ propositions for changes. The survey was conducted in October-November 2022.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste