Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma vakuutusedustajalle
Sarasin, Ilkka (2022)
Sarasin, Ilkka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727023
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee vakuutusedustajan markkinointia sosiaalisessa mediassa. Yrityksellä ei ole alkutilanteessa verkkosivuja eikä toimivaa markkinointia tällä hetkellä juuri lainkaan. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda yrittäjälle tietoperusta mainosten tekemisestä sekä selventää erilaisia sosiaalisen median alustoja ja niiden toimivuutta mahdollisena markkinointikanavana.
Teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia sosiaalisen median kanavia sekä tutkitaan niiden markkinointipotentiaalia. Lisäksi keskitytään henkilöbrändiin ja sen perustamiseen sekä sosiaaliseen myyntiin ja sen tärkeyteen toiminimiyrityksessä. Tärkeänä osana ovat sosiaaliset mediat kuten Facebook ja Instagram sillä sosiaalisista medioista juuri Instagram valikoitui markkinoinnin kokeilujen jälkeen toimivaksi markkinointikanavaksi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kohderyhmäanalyysiä sekä markkinoinnin kokeiluja. Lisäksi selvitettiin yrittäjän markkinoinnin nykytila. Kohderyhmäanalyysillä saatiin selville, mikä kohderyhmä on kaikista kannattavin yrityksen markkinoinnin kohdentamisen kannalta ja millaista markkinointibudjettia siihen kannattaa käyttää. Markkinoinnin kokeiluilla selvitettiin muutaman erilaisen mainoksen toimivuutta sosiaalisessa mediassa ja rakennettiin yritykselle toimivat verkkosivut.
Lopputuloksena on yrittäjälle suuri määrä dataa siitä, millaisia markkinointikanavia on olemassa ja mitä niistä kannattaisi hyödyntää tulevaisuutta ajatellen. Lisäksi tehdyistä markkinoinnin kokeiluista syntyi oikeita kauppoja, ja ne auttoivat suuntaamaan markkinointia tiettyyn suuntaan tulevaisuudessa. Lisäksi yrittäjälle luotiin SWOT-analyysi, mistä on helppo katsoa tulevaisuudessa esimerkiksi erilaisia riskejä liiketoimintaan liittyen ja muokata toimintaa niihin sopeutuvasti.
Teoriaosuudessa käydään läpi erilaisia sosiaalisen median kanavia sekä tutkitaan niiden markkinointipotentiaalia. Lisäksi keskitytään henkilöbrändiin ja sen perustamiseen sekä sosiaaliseen myyntiin ja sen tärkeyteen toiminimiyrityksessä. Tärkeänä osana ovat sosiaaliset mediat kuten Facebook ja Instagram sillä sosiaalisista medioista juuri Instagram valikoitui markkinoinnin kokeilujen jälkeen toimivaksi markkinointikanavaksi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kohderyhmäanalyysiä sekä markkinoinnin kokeiluja. Lisäksi selvitettiin yrittäjän markkinoinnin nykytila. Kohderyhmäanalyysillä saatiin selville, mikä kohderyhmä on kaikista kannattavin yrityksen markkinoinnin kohdentamisen kannalta ja millaista markkinointibudjettia siihen kannattaa käyttää. Markkinoinnin kokeiluilla selvitettiin muutaman erilaisen mainoksen toimivuutta sosiaalisessa mediassa ja rakennettiin yritykselle toimivat verkkosivut.
Lopputuloksena on yrittäjälle suuri määrä dataa siitä, millaisia markkinointikanavia on olemassa ja mitä niistä kannattaisi hyödyntää tulevaisuutta ajatellen. Lisäksi tehdyistä markkinoinnin kokeiluista syntyi oikeita kauppoja, ja ne auttoivat suuntaamaan markkinointia tiettyyn suuntaan tulevaisuudessa. Lisäksi yrittäjälle luotiin SWOT-analyysi, mistä on helppo katsoa tulevaisuudessa esimerkiksi erilaisia riskejä liiketoimintaan liittyen ja muokata toimintaa niihin sopeutuvasti.