ABC Salaattipöydän konseptointi asiakkaan näkökulmasta
Leino, Lauri (2022)
Leino, Lauri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827278
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ABC Liikennemyymälässä olevan salaattipöydän konseptia. Konseptin kehitys kohteeksi valittiin Tiiriön Abc Liikennemyymälä. Konseptin kehittämiselle oli tarve, sillä asemalla oli salaattipöytä, mutta sen menekki ei korreloitunut asiakasmääriin. Siitä haluttiin saada sama irti kuin tämän hetken salaattipöydistä kaupoissa ja ravintoloissa.
Työ toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta hyödyntäen. Kun oli määritelty mitä asioita työssä lähdetään tutkimaan, hyödynnettiin tapaustukimusta, missä havainnointiin alueella olevia muita salaattipöytä palvelun myyjiä. Kootun havaintolomakkeen avulla kierrettiin kahdessa kaupassa, yhdessä kahvilassa ja kolmessa ravintolassa, jotta saatiin mahdollisimman kattava taustatieto havainnoinnista työlle.
Saatu havainnointimateriaali purettiin ja sen pohjalta lähdettiin rakentamaan kehitysehdotuksia. Materiaalista huomattiin viisi pääkohtaa, jotka asiakaskokemusta ajatellen vaativat kehitystä yksikön konseptissa. Näitä olivat take away myynti, salaattipöydän ulkonäkö ja salaattipöydän mainonta. Näihin keskittymällä nähdään paras kehitys asiakaslähtöisesti katsomalla. The aim of the thesis was to improve ABC salad bar concept from the user perspective. ABC Tiiriö gas station was chosen for the development target. The need for the improvement arose because the salad bar did not work as good as it should at ABC stations. The idea was to bring the salad bar closer to what it is at stores and restaurants by using service design. This thesis was implemented using qualitative research. When the areas that needed to be observed were chosen, I moved to observation research. I created an observation form to help in the work. Five locations were chosen for the observation. One café, two grocery shops, one lunch restaurant, one salad bar and ABC station. After observations, the forms were written open to the thesis and the points were collected to help in the development of the concept.
In improvements there were five main developments that would help in customer experience of the concept. First the improvement of the takeaway salad container by making it more exciting and more interesting. Second improvement was for the mobile app and how the salad bar is and would be sold from there. Third was the naming of the salad bar / take away salad to help in selling. Fourth was the look of the salad bar as with a little work it could be made more interesting and eye catching. Last improvement was for marketing. There was no advertises for the salad bar. With small things could big improvement be made.
Työ toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta hyödyntäen. Kun oli määritelty mitä asioita työssä lähdetään tutkimaan, hyödynnettiin tapaustukimusta, missä havainnointiin alueella olevia muita salaattipöytä palvelun myyjiä. Kootun havaintolomakkeen avulla kierrettiin kahdessa kaupassa, yhdessä kahvilassa ja kolmessa ravintolassa, jotta saatiin mahdollisimman kattava taustatieto havainnoinnista työlle.
Saatu havainnointimateriaali purettiin ja sen pohjalta lähdettiin rakentamaan kehitysehdotuksia. Materiaalista huomattiin viisi pääkohtaa, jotka asiakaskokemusta ajatellen vaativat kehitystä yksikön konseptissa. Näitä olivat take away myynti, salaattipöydän ulkonäkö ja salaattipöydän mainonta. Näihin keskittymällä nähdään paras kehitys asiakaslähtöisesti katsomalla.
In improvements there were five main developments that would help in customer experience of the concept. First the improvement of the takeaway salad container by making it more exciting and more interesting. Second improvement was for the mobile app and how the salad bar is and would be sold from there. Third was the naming of the salad bar / take away salad to help in selling. Fourth was the look of the salad bar as with a little work it could be made more interesting and eye catching. Last improvement was for marketing. There was no advertises for the salad bar. With small things could big improvement be made.