Potilastyytyväisyys päivystyksen triagessa
Hanhinen, Leena (2022)
Hanhinen, Leena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827275
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkoitus on kuvailla Kuopion yliopistollisen sairaalan päivystyksen hoidon tarpeen arvioinnin potilastyytyväisyyttä ja hoidon tarpeen arvioinnin kehittämistä tulevaisuudessa. Tavoitteena on löytää tutkimuksesta tuotetun tiedon avulla keinoja kehittää potilastyytyväisyyttä triagessa.
Tutkimusta varten kehitettiin mittari teoriatiedon pohjalta vastaamaan tutkimusongelmaan potilastyytyväisyydestä ja sen kehittämisestä. Aineistonkeruu toteutettiin jakamalla aikuispotilaille paperinen kyselylomake hoidon tarpeen
arvioinnin yhteydessä. Aineisto (n = 112) analysoitiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Kyselyssä hyödynnettiin hyvin tunnettua Likertin asteikkoa ja avoimen kysymyksen tuottama aineisto käsiteltiin laadullisen menetelmän induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksissa havaittiin yhteneväisyyksiä aiempiin tutkimuksiin. Potilailla on tarve saada enemmän ajantasaista tietoa varsinkin odotusajoista ja tähän vaikuttavista tekijöistä ja kommunikointia odotusaulan potilaiden ja hoitajien välillä tulee lisätä. Potilaat tarvitsevat enemmän tietoa päivystyksen toiminnasta jo ennen sinne hakeutumistaan ja myös siellä ollessaan. Opasteet koettiin myös epäselviksi, joten näitä tulee vielä selkeyttää.
Potilaat ovat erittäin tyytyväisiä päivystyksen hoidon tarpeen arviointiin. Kehitettävää löytyi lähinnä odotusajan tiedonsaannista ja opasteiden selkeyttämisestä. Yksi keino kehittää potilastyytyväisyyttä olisi lisätä kirjallista informaatiota odotusnumerolappuun ja kertoa potilaalle alustava aika-arvio odotusajasta.
Tutkimusta varten kehitettiin mittari teoriatiedon pohjalta vastaamaan tutkimusongelmaan potilastyytyväisyydestä ja sen kehittämisestä. Aineistonkeruu toteutettiin jakamalla aikuispotilaille paperinen kyselylomake hoidon tarpeen
arvioinnin yhteydessä. Aineisto (n = 112) analysoitiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Kyselyssä hyödynnettiin hyvin tunnettua Likertin asteikkoa ja avoimen kysymyksen tuottama aineisto käsiteltiin laadullisen menetelmän induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksissa havaittiin yhteneväisyyksiä aiempiin tutkimuksiin. Potilailla on tarve saada enemmän ajantasaista tietoa varsinkin odotusajoista ja tähän vaikuttavista tekijöistä ja kommunikointia odotusaulan potilaiden ja hoitajien välillä tulee lisätä. Potilaat tarvitsevat enemmän tietoa päivystyksen toiminnasta jo ennen sinne hakeutumistaan ja myös siellä ollessaan. Opasteet koettiin myös epäselviksi, joten näitä tulee vielä selkeyttää.
Potilaat ovat erittäin tyytyväisiä päivystyksen hoidon tarpeen arviointiin. Kehitettävää löytyi lähinnä odotusajan tiedonsaannista ja opasteiden selkeyttämisestä. Yksi keino kehittää potilastyytyväisyyttä olisi lisätä kirjallista informaatiota odotusnumerolappuun ja kertoa potilaalle alustava aika-arvio odotusajasta.