Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Fysioterapeutti osaksi peruskouluympäristöä: selvitys Limingan kunnalle kahdeksasluokkalaisten fyysisestä toimintakyvystä lähtökohdaksi koulufysioterapiamallille

Laakkonen, Eerika; Jaakola, Laura (2022)

 
Avaa tiedosto
Jaakola_Laura_Laakkonen_Eerika.pdf (952.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Laakkonen, Eerika
Jaakola, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526614
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajallemme Limingan kunnalle liminkalaisten kahdeksasluokkalaisten fyysisen toimintakyvyn tasoa tällä hetkellä sekä Limingan kunnan henkilöstön mielipiteitä koulufysioterapian toteuttamisesta moniammatillisessa työyhteisössä. Tavoitteena toimeksiantajan näkökulmasta oli saada käyttökelpoista tutkittua materiaalia koulufysioterapiamallin suunnittelemiseksi. Fysioterapeutit voivat lisätä tietouttaan teoriaosuudestamme lasten ja nuorten fyysisestä toimintakyvystä. Omana tavoitteenamme oli tuottaa toimeksiantajalle selkeä ja tarkoituksenmukainen selvitys sekä tutustua yleisesti koulufysioterapian maailmaan.

Tutkimusongelmaksi muodostui: “Mikä on Limingan kahdeksasluokkalaisten tämänhetkinen fyysinen toimintakyky ja millaisena muut moniammatillisessa työyhteisössä näkisivät koulufysioterapiamallin Limingassa?” Koulufysioterapia on alallamme kasvava trendi ja koko ajan enenevissä määrin tarpeellisempaa koululaisten lisääntyvän fyysisen inaktiivisuuden myötä, joten aiheen tutkiminen ja esiintuominen on ajankohtaista.

Teoreettinen viitekehys sisältää tietoa koulufysioterapiasta sekä fyysiseen aktiivisuuden vaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tutkimuksen kohderyhmäksi rajautui Limingan kahdeksannen luokan oppilaat vuodelta 2021. Aineistona työssä käytettiin Move! -mittauksen tuloksia vuosilta 2018 ja 2021, vuoden 2021 kouluterveyskyselyn osioita fyysiseen toimintakykyyn liittyen sekä strukturoitua online-kyselyä, jolla selvitettiin Limingan kunnan henkilökunnan mielipiteitä koulufysioterapiasta. Aineisto analysoitiin graafisen tarkastelun avulla.

Move! -tuloksista ilmeni, että keskimäärin tytöt suoriutuivat fyysisen toimintakyvyn testeistä paremmin kuin pojat. Kuitenkin 42 prosentilla tytöistä ja 31 prosentilla pojista fyysinen toimintakyky on terveyttä ja hyvinvointia kuluttavalla tai haittaavalla tasolla. Vähän liikkuvia nuoria Limingassa on jopa 22 % ja ylipainoa esiintyy viidesosalla pojista ja kymmenesosalla tytöistä. Oman strukturoidun kyselyn perusteella moniammatillinen työryhmä on sitä mieltä, että koulufysioterapeutilta odotettaisiin saavan paljon hyötyä erilaisilla toimilla kouluympäristössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste