Pelletin käyttäminen turvepolttoaineen vähentämiseksi leijupetikattilassa
Lehtinen, Aatu (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827294
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toimeksiantaja oli Stora Enso Oyj:n Heinolan Flutingtehdas. Tavoitteena oli selvittää teknisen koeajon avulla, kuinka pelletti soveltuu turvetta korvaavaksi polttoaineeksi tehtaan voimalaitoksen leijupetikattilassa (Primäärikattila 2), nykyisellä laitteistolla. Työssä tutkittiin pelletin käyttäytymistä voimalaitoksen hihnakuljettimilla ja polttoaineen syötössä sekä vaikutukset leijupetikattilaan ja ilmanpäästöihin. Keskeisenä tavoitteena oli selvittää tekijät, jotka rajoittavat pelletin osuutta polttoaineseoksessa. Teknisessä koeajossa pelletin osuus polttoaineseoksessa skaalattiin 0 % -> >20 %.
Stora Enso Oyj vastuullisena yhtiönä pyrkii eroon turpeen käytöstä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on osaltaan vauhdittaa ja edistää siirtymää eroon turpeesta.
Teknistä koeajoa pyrittiin tutkimaan laadullisin sekä määrällisin tutkimusmenetelmin. Opinnäytetyö oli toiminnallinen eli tutkiva kehitystyö perustuen kerättyyn dataan sekä tehtyihin havaintoihin. Teknisessä koeajossa mitattiin ja seurattiin useita parametrejä, joiden pohjalta pyrittiin saavuttamaan opinnäytetyölle asetetut tavoitteet. Tekninen koeajo oli kestoltaan 5 päivää.
Tutkimuksen perusteella turpeen osittainen korvaaminen pelletillä nykyisellä laitteistolla on mahdollista. Pelletin todettiin pölyävän merkittävästi nykyisellä syöttömenetelmällä, joka asettaa rajoitteen syöttökapasiteetille sekä nostaa riskejä räjähdys- ja paloturvallisuudessa. Mahdollisena jatkoselvityksenä prosessin ATEX-direktiivin mukaisuuden varmistaminen.
Stora Enso Oyj vastuullisena yhtiönä pyrkii eroon turpeen käytöstä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on osaltaan vauhdittaa ja edistää siirtymää eroon turpeesta.
Teknistä koeajoa pyrittiin tutkimaan laadullisin sekä määrällisin tutkimusmenetelmin. Opinnäytetyö oli toiminnallinen eli tutkiva kehitystyö perustuen kerättyyn dataan sekä tehtyihin havaintoihin. Teknisessä koeajossa mitattiin ja seurattiin useita parametrejä, joiden pohjalta pyrittiin saavuttamaan opinnäytetyölle asetetut tavoitteet. Tekninen koeajo oli kestoltaan 5 päivää.
Tutkimuksen perusteella turpeen osittainen korvaaminen pelletillä nykyisellä laitteistolla on mahdollista. Pelletin todettiin pölyävän merkittävästi nykyisellä syöttömenetelmällä, joka asettaa rajoitteen syöttökapasiteetille sekä nostaa riskejä räjähdys- ja paloturvallisuudessa. Mahdollisena jatkoselvityksenä prosessin ATEX-direktiivin mukaisuuden varmistaminen.