Liiketoiminnan laajentaminen ja uuden liikepaikan perustaminen
Pelli, Maria (2022)
Pelli, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827387
Tiivistelmä
Yrityksen liiketoiminnan laajentaminen vaatii yrittäjältä rohkeutta sekä kasvuhalukkuutta.. Laajentaakseen liiketoimintaa yrittäjän on tunnettava oma yrityksensä ja toimiala sekä olla tietoinen niihin liittyvistä riskeistä. Menestyvän yrityksen tulee olla toimialallaan kilpailukykyinen kilpailijoihin verrattuna. Yrityksen sisäisten ja ulkoisten tekijöiden, kuten henkilöstön osaaminen ja taloudelliset resurssit ovat tärkeässä osassa yrityksen kasvua.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan yrityksen liiketoiminnan kasvua uuden liikepaikan perustamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritys X:lle käyttäen näkökulmana second hand -vaatteiden myyntiin kuuluvaa toimialaa. Tavoitteena on tuottaa yritykselle laajentamissuunnitelmaa varten lisäarvoa tuomalla esille asioita, jotka on hyvä ottaa huomioon uutta liikepaikkaa perustettaessa.
Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantaja yritys X ja sen toimiala, kuinka toimiala on kasvanut ja kuinka sen arvioidaan kasvavan tulevaisuudessa. Opinnäytetyön teoriaosuuden tietoperusta on koottu liiketalouden alan kirjallisuudesta painottuen yrityksen perustamiseen sekä kasvuun. Kirjallisuudesta on koottu teoriaosuutta varten tietoa muun muassa uuden liikepaikan perustamisesta, sopivan sijainnin valitsemisesta, yrityksen kasvun rahoituksesta ja talouden suunnittelusta, henkilöstöhallinnasta sekä erilaisista liiketoiminnan riskeistä.
Opinnäytetyön pohjalta on syntynyt yhteenveto, joka on tehty yhteistyössä yritys X:n kanssa erikseen käydyn keskustelun pohjalta. Yhteenvedon aiheena on ollut uuden liikepaikan perustamisen suunnittelu opinnäytetyön teoriaosuutta hyödyntäen. Yritys X:n kanssa käydyssä keskustelussa on käyty läpi yksityiskohtaisemmalla tasolla yrityksen tavoitteita ja ajatuksia liiketoiminnan laajentamisesta sekä SWOT analyysin avulla tarkasteltu yrityksen nykytilaa sekä laajentamista vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien näkökulmista. Yrityksen kanssa käydystä keskustelusta nousi esille kilpailuedun vahvistamisen tärkeys sekä uuden liikepaikan sijainnin että yrityksen rahoituksen suunnitteleminen, joihin yritys painottaa erityisesti laajentamissuunnitelman edetessä.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkastellaan yrityksen liiketoiminnan kasvua uuden liikepaikan perustamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritys X:lle käyttäen näkökulmana second hand -vaatteiden myyntiin kuuluvaa toimialaa. Tavoitteena on tuottaa yritykselle laajentamissuunnitelmaa varten lisäarvoa tuomalla esille asioita, jotka on hyvä ottaa huomioon uutta liikepaikkaa perustettaessa.
Opinnäytetyössä esitellään toimeksiantaja yritys X ja sen toimiala, kuinka toimiala on kasvanut ja kuinka sen arvioidaan kasvavan tulevaisuudessa. Opinnäytetyön teoriaosuuden tietoperusta on koottu liiketalouden alan kirjallisuudesta painottuen yrityksen perustamiseen sekä kasvuun. Kirjallisuudesta on koottu teoriaosuutta varten tietoa muun muassa uuden liikepaikan perustamisesta, sopivan sijainnin valitsemisesta, yrityksen kasvun rahoituksesta ja talouden suunnittelusta, henkilöstöhallinnasta sekä erilaisista liiketoiminnan riskeistä.
Opinnäytetyön pohjalta on syntynyt yhteenveto, joka on tehty yhteistyössä yritys X:n kanssa erikseen käydyn keskustelun pohjalta. Yhteenvedon aiheena on ollut uuden liikepaikan perustamisen suunnittelu opinnäytetyön teoriaosuutta hyödyntäen. Yritys X:n kanssa käydyssä keskustelussa on käyty läpi yksityiskohtaisemmalla tasolla yrityksen tavoitteita ja ajatuksia liiketoiminnan laajentamisesta sekä SWOT analyysin avulla tarkasteltu yrityksen nykytilaa sekä laajentamista vahvuuksien, heikkouksien, mahdollisuuksien ja uhkien näkökulmista. Yrityksen kanssa käydystä keskustelusta nousi esille kilpailuedun vahvistamisen tärkeys sekä uuden liikepaikan sijainnin että yrityksen rahoituksen suunnitteleminen, joihin yritys painottaa erityisesti laajentamissuunnitelman edetessä.