Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomalainen ruoka ja kuluttajien ostokäyttäytyminen sen parissa ruokakaupoissa

Laurikainen, Iina (2022)

 
Avaa tiedosto
laurikainen_iina.pdf (450.1Kt)
Lataukset: 


Laurikainen, Iina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827303
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista kuluttajien ostokäyttäytyminen on suomalaisen ruoan parissa ruokakaupoissa, ja mitkä ovat ne merkittävimmät tekijät mitkä siihen vaikuttavat. Tavoitteena oli saada lisää tietoa sekä ymmärrystä tähän aiheeseen liittyen.
Teoriaosassa käsiteltiin suomalaista ruokaa useasta eri näkökulmasta, joita olivat suomalaisen ruoan suosion kehittyminen, miten tunnistaa suomalainen vaihtoehto ruokakaupoissa, turvallisuus, merkitys kansantaloudelle, vastuullisuus ja suomalaisen ruoan tulevaisuus. Olennaisena osana oli myös kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät. Teoriaosassa hyödynnettiin muun muassa mahdollisimman tuoreita useita jo aiemmin tehtyjä tutkimuksia aiheeseen liittyen sekä alan asiantuntijoiden verkkosivustoja. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Aineiston kerääminen toteutettiin verkkokyselyllä, jossa oli 10 monivalintakysymystä. Ajalla 27.9–3.10. kysely keräsi yhteensä 793 vastausta. Kyselyä jaettiin sosiaalisessa mediassa Facebook-alustalla kolmella eri sivulla.
Tutkimuksen tuloksista tulkittiin kuluttajien ajatuksia liittyen suomalaiseen ruokaan. Kyselystä selvisi millaisia mielikuvia suomalainen ruoka herättää kuluttajissa, kuinka paljon suomalaisuus vaikuttaa ostopäätöksiin elintarvikkeissa, suomalaisen ruoan ostamisen tärkeys, mitkä tuotteet yleensä valitaan suomalaisina ruokakaupassa asioidessa, mitkä ovat ne merkittävimmät syyt mitkä saavat valitsemaan suomalaisen elintarvikkeen ruokakaupassa, muutokset ostokäyttäytymisessä viime aikoina liittyen suomalaiseen ruokaan ja löytääkö suomalaiset elintarvikkeet helposti ruokakauppojen hyllyiltä. Tutkimuksen myötä aiheesta saatiin laaja sekä yleistävä näkemys.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kuluttajilla on hyvin positiivinen kuva suomalaisesta ruoasta ja sitä halutaan ostaa. Suomalaisessa ruoassa arvostetaan sen laadukkuutta, turvallisuutta ja puhtautta. Ruoan alkuperästä sekä tuotantoketjusta ollaan kiinnostuneita ja kuluttajat haluavat tietää mitä he syövät. Ainoana merkittävämpänä negatiivisena asiana esille kuitenkin nousi suomalaisen ruoan hinta. Tutkimuksen tulosten myötä saatiin selvyys merkittävimmistä tekijöistä mitkä vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin suomalaisen ruoan parissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste