Palveluohjaus lapsiperhepalveluissa: Tapaustutkimus palveluohjaajan näkökulmasta
Haaraniemi, Helmi; Kallinen, Jenni (2022)
Haaraniemi, Helmi
Kallinen, Jenni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927460
Tiivistelmä
Lapsiperheiden palveluohjausta on toteutettu Suomessa jo melko pitkään. Kuitenkin on huomattu, että palveluohjausta voidaan toteuttaa monella eri tapaa kunnasta riippuen. Palveluohjausta voidaan myös tehdä eri ammattilaisten, kuten esimerkiksi sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan toimesta. Laki määrittää, että palvelutarpeen arvion voi tehdä sosiaalihuollon ammattihenkilö, mutta erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden palvelutarve on arvioitava kuitenkin virkasuhteessa oleva sosiaalialan ammattilainen eli sosiaalityöntekijä.
Palveluohjaaja on usein ensimmäinen ammattilainen, joka antaa ohjausta, neuvontaa sekä auttaa oikean avun ja palvelun piiriin. Hän koordinoi myös asiakkaan palvelupolkuja sekä toimii yhteyshenkilönä asiakkaan ja eri toimijoiden välillä. Palveluohjauksen tarkoituksena on edistää yksilön sekä perheiden toimintakykyä ja elämänhallintaa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli lähteä selvittämään, miten lapsiperheiden palveluohjausta toteutetaan eräässä Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevassa kunnassa, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia palveluohjauksessa on sekä millainen merkitys sillä on lapsiperhepalveluissa. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tapaustutkimus, johon keräsimme sähköisen Webropol -kyselyn avulla vastauksia palveluohjaajalta.
Tutkimuksessa selvisi, että palveluohjaus on edelleen kehitysvaiheessa ja etsii omaa paikkaansa tulevaisuuden hyvinvointialueilla. Palveluohjauksen tavoitteena on tarjota asiakkaalle oikeanlaista palvelua joustavasti ja matalalla kynnyksellä ja sille on myös tarvetta. Moniammatillisen yhteistyön hyödyntäminen, tiedon välittäminen asiakkaan ja ammattilaisten välillä sekä asiakkaan kuulluksi tuleminen on merkityksellisessä roolissa palveluohjauksessa.
Palveluohjaaja on usein ensimmäinen ammattilainen, joka antaa ohjausta, neuvontaa sekä auttaa oikean avun ja palvelun piiriin. Hän koordinoi myös asiakkaan palvelupolkuja sekä toimii yhteyshenkilönä asiakkaan ja eri toimijoiden välillä. Palveluohjauksen tarkoituksena on edistää yksilön sekä perheiden toimintakykyä ja elämänhallintaa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli lähteä selvittämään, miten lapsiperheiden palveluohjausta toteutetaan eräässä Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevassa kunnassa, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia palveluohjauksessa on sekä millainen merkitys sillä on lapsiperhepalveluissa. Tutkimusmenetelmänä on laadullinen tapaustutkimus, johon keräsimme sähköisen Webropol -kyselyn avulla vastauksia palveluohjaajalta.
Tutkimuksessa selvisi, että palveluohjaus on edelleen kehitysvaiheessa ja etsii omaa paikkaansa tulevaisuuden hyvinvointialueilla. Palveluohjauksen tavoitteena on tarjota asiakkaalle oikeanlaista palvelua joustavasti ja matalalla kynnyksellä ja sille on myös tarvetta. Moniammatillisen yhteistyön hyödyntäminen, tiedon välittäminen asiakkaan ja ammattilaisten välillä sekä asiakkaan kuulluksi tuleminen on merkityksellisessä roolissa palveluohjauksessa.