Black Equus -yrityksen digimarkkinointisuunnitelma: vuosikello
Reponen, Laura (2022)
Reponen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827329
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Black Equus -yrityksen digimarkkinointisuunnitelma ja tuotoksena syntyi vuosikelloaihio. Black Equus -yritys on perustettu 2017, eikä se ole koskaan toteuttanut suunnitelmallista markkinointia. Markkinointikanavina on käytössä Facebook ja Instagram, joiden mukaan suunnitelma toteutettiin.
Työn tarkoituksena oli luoda yksinkertainen ja toimiva digimarkkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa huomioidaan yksinyrittäjän aikaresurssit sekä se, millaisia teemoja ja asioita pitäisi digimarkkinointisuunnitelmassa ottaa huomioon.
Tämän työn teoreettinen viitekehys muodostuu ensin digimarkkinoinnista ja sen pohjalta on perehdytty tarkemmin digimarkkinointisuunnitelmaan. Toisessa pääluvussa käsitellään toimeksiantajaa ja hänen markkinointistrategiaansa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin kyselynä, jossa hyödynnettiin Webropol 3.0 -ohjelmaa. Kysely kohdennettiin Black Equus -yrityksen kohderyhmälle ja linkki julkistettiin yrityksen Facebook-sivustolla. Dokumenttianalyysia käytettiin internetistä vapaasti saatavien vuosikellojen analysoimiseen ja vertailuun.
Kyselytutkimuksesta selvisi asiakkaiden arvostavan kuvia ja videoita, ja postauksien määrä on riittävä 3–5 kertaa viikossa. Dokumenttianalyysissä esille nousi kolme tärkeintä asiaa: mitä tehdään, milloin tehdään ja miten tehdään. Sosiaalisessa mediassa täytyy panostaa enemmän sisällön laatuun kuin määrään. On hyvä hyödyntää hiljaisia hetkiä ja sosiaalisen median alustan ajastusmahdollisuutta.
Työn tarkoituksena oli luoda yksinkertainen ja toimiva digimarkkinointisuunnitelma. Suunnitelmassa huomioidaan yksinyrittäjän aikaresurssit sekä se, millaisia teemoja ja asioita pitäisi digimarkkinointisuunnitelmassa ottaa huomioon.
Tämän työn teoreettinen viitekehys muodostuu ensin digimarkkinoinnista ja sen pohjalta on perehdytty tarkemmin digimarkkinointisuunnitelmaan. Toisessa pääluvussa käsitellään toimeksiantajaa ja hänen markkinointistrategiaansa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin kyselynä, jossa hyödynnettiin Webropol 3.0 -ohjelmaa. Kysely kohdennettiin Black Equus -yrityksen kohderyhmälle ja linkki julkistettiin yrityksen Facebook-sivustolla. Dokumenttianalyysia käytettiin internetistä vapaasti saatavien vuosikellojen analysoimiseen ja vertailuun.
Kyselytutkimuksesta selvisi asiakkaiden arvostavan kuvia ja videoita, ja postauksien määrä on riittävä 3–5 kertaa viikossa. Dokumenttianalyysissä esille nousi kolme tärkeintä asiaa: mitä tehdään, milloin tehdään ja miten tehdään. Sosiaalisessa mediassa täytyy panostaa enemmän sisällön laatuun kuin määrään. On hyvä hyödyntää hiljaisia hetkiä ja sosiaalisen median alustan ajastusmahdollisuutta.
