Kahvilaliiketoiminnan brändiopas henkilökunnalle
Halme, Laura (2022)
Halme, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827392
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää brändiopas osaksi organisaation henkilöstöjohtamisen tueksi. Opinnäytetyön tavoitteeksi oli asetettu kehittää prototyyppi, joka tukisi henkilökunnan koulutusprosessia. Tarkoituksena oli vahvistaa työnantajamielikuvaa, nopeuttaa perehdytysprosessia sekä sitouttaa työntekijöitä työnantajaansa. Teoreettisena viitekehyksenä esiintyi opinnäytetyössä brändin toiminta organisaatiossa, palvelumuotoilu, sekä työntekijäkokemus.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus. Työn käytännön osuus toteutettiin puolistruktuurisena teemahaastatteluna, jotka litteroitiin. Teoriaan pohjautuva laadullinen haastattelu toteutettiin organisaation eri toimipisteiden työntekijöiden kesken. Haastattelujen tavoitteena oli tuottaa teemoja brändioppaaseen työntekijälähtöisesti. Haastatteluja toteutettiin viisi ja osallistuneita toimipisteitä oli kolme. Haastatteluun osallistujat olivat työskennelleet organisaatiossa alle viisi vuotta.
Haastattelujen tulokset osoittavat, että perehdytysprosessi on hyvinkin erilaista toimipisteiden välillä. Valtaosa haastateltavista ovat sitä mieltä, että perehdytys on vajanaista, joka on osittain selitettävissä sillä, että työntekijät oli palkattu radikaalin henkilöstövajeen takia. Tämä tukee osittain tietoa siitä, että ravintola-ala on kärsinyt koronapandemian aikana henkilöstökadosta. Perehdytyksessä ei ole noudatettu yhteneväistä ohjeistusta, eikä siihen ole varattu riittävästi aikaa tai resursseja. Tämä on osan haastateltavien mielestä rikkonut sekä työnantaja- että brändimielikuvaa organisaatiosta. Haastattelujen syvempi analysointi jää hyvin pintapuoliseksi johtuen osallistujien vähäisestä määrästä.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella saatiin viisi kantavaa teemaa brändioppaalle. Prototypointivaihetta ei työssä saavutettu. Organisaation brändi rakentuu yrityksen kokonaiskuvaan, asiakaskokemukseen sekä työntekijäkokemukseen, jolloin on äärimmäisen tärkeää, että työntekijä ymmärtää kokonaisvaltaisesti organisaation toimintaa. Vastausten perusteella toivotaan lyhyitä, helposti sisäistettäviä materiaaleja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen tutkimus. Työn käytännön osuus toteutettiin puolistruktuurisena teemahaastatteluna, jotka litteroitiin. Teoriaan pohjautuva laadullinen haastattelu toteutettiin organisaation eri toimipisteiden työntekijöiden kesken. Haastattelujen tavoitteena oli tuottaa teemoja brändioppaaseen työntekijälähtöisesti. Haastatteluja toteutettiin viisi ja osallistuneita toimipisteitä oli kolme. Haastatteluun osallistujat olivat työskennelleet organisaatiossa alle viisi vuotta.
Haastattelujen tulokset osoittavat, että perehdytysprosessi on hyvinkin erilaista toimipisteiden välillä. Valtaosa haastateltavista ovat sitä mieltä, että perehdytys on vajanaista, joka on osittain selitettävissä sillä, että työntekijät oli palkattu radikaalin henkilöstövajeen takia. Tämä tukee osittain tietoa siitä, että ravintola-ala on kärsinyt koronapandemian aikana henkilöstökadosta. Perehdytyksessä ei ole noudatettu yhteneväistä ohjeistusta, eikä siihen ole varattu riittävästi aikaa tai resursseja. Tämä on osan haastateltavien mielestä rikkonut sekä työnantaja- että brändimielikuvaa organisaatiosta. Haastattelujen syvempi analysointi jää hyvin pintapuoliseksi johtuen osallistujien vähäisestä määrästä.
Opinnäytetyön tuloksien perusteella saatiin viisi kantavaa teemaa brändioppaalle. Prototypointivaihetta ei työssä saavutettu. Organisaation brändi rakentuu yrityksen kokonaiskuvaan, asiakaskokemukseen sekä työntekijäkokemukseen, jolloin on äärimmäisen tärkeää, että työntekijä ymmärtää kokonaisvaltaisesti organisaation toimintaa. Vastausten perusteella toivotaan lyhyitä, helposti sisäistettäviä materiaaleja.