Suomenkieliset opiskelijat ruotsinkielisessä ympäristössä
Nikkinen, Matti-Heikki (2014)
Nikkinen, Matti-Heikki
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511992
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten suomenkieliset opiskelijat ovat omasta mielestään pärjänneet ruotsinkielisessä ympäristössä, miten integraatio on onnistunut, minkälaiset oppimistulokset ovat heidän omasta mielestään sekä miten opettajat ovat onnistuneet työssään ohjaamaan suomenkielisiä opiskelijoita.
Työni aihe on ajankohtainen, sillä HAAGA-HELIA menetti ruotsinkieliset aloituspaikat syksyllä 2012, jonka jälkeen aloitettiin kaksikielinen koulutusohjelma. Ruotsin kieli on ollut paljon esillä mediassa viime vuosina, ja ruotsin kielen asemaa on punnittu puolesta ja vastaan useissa eri tilanteissa.
Tutkimukseni teoria perustui aiempiin tutkimuksiin vastaavankaltaisista olosuhteista, teoriasta vieraan kielen oppimisessa sekä kaksikielisyyden, vähemmistön ja integraation merkityksestä opiskelijan oppimismotivaation kannattelijana.
Käytin tutkimuksessa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa erikoistuin teemahaastatteluun. Aineisto kerättiin tammi - toukokuussa 2014. Haastattelin yhteensä 9 opiskelijaa, joista 7 vastasi käyttäen Webropol – ohjelmaa ja kahta haastattelin Skypen avulla. Haastateltavien määrän koin riittäväksi, koska kohteiden määrä on erittäin pieni.
Haastattelun jälkeen selvisi, että opiskelijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä ruotsinkieliseen tai kaksikieliseen opetukseen. Parannusehdotuksiakin tuli, ja niitä toivon HAAGA-HELIAn käyttävän tulevaisuudessa hyödyksi.
Työni aihe on ajankohtainen, sillä HAAGA-HELIA menetti ruotsinkieliset aloituspaikat syksyllä 2012, jonka jälkeen aloitettiin kaksikielinen koulutusohjelma. Ruotsin kieli on ollut paljon esillä mediassa viime vuosina, ja ruotsin kielen asemaa on punnittu puolesta ja vastaan useissa eri tilanteissa.
Tutkimukseni teoria perustui aiempiin tutkimuksiin vastaavankaltaisista olosuhteista, teoriasta vieraan kielen oppimisessa sekä kaksikielisyyden, vähemmistön ja integraation merkityksestä opiskelijan oppimismotivaation kannattelijana.
Käytin tutkimuksessa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa erikoistuin teemahaastatteluun. Aineisto kerättiin tammi - toukokuussa 2014. Haastattelin yhteensä 9 opiskelijaa, joista 7 vastasi käyttäen Webropol – ohjelmaa ja kahta haastattelin Skypen avulla. Haastateltavien määrän koin riittäväksi, koska kohteiden määrä on erittäin pieni.
Haastattelun jälkeen selvisi, että opiskelijat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä ruotsinkieliseen tai kaksikieliseen opetukseen. Parannusehdotuksiakin tuli, ja niitä toivon HAAGA-HELIAn käyttävän tulevaisuudessa hyödyksi.