Sijoitusinstrumenttien markkinointi Z-sukupolvelle
Laasila, Joonas (2022)
Laasila, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927542
Tiivistelmä
Z-sukupolven nuorista on kovaa vauhtia tulossa ostovoimaisia kuluttajia, ja markkinoijat ympäri maailmaa pyrkivät tavoittamaan heidät markkinoinnillaan parhaansa mukaan. Z-sukupolven nuoret ovat siitä poikkeuksellinen sukupolvi, että heihin ei päde enää mitkään markkinoinnin ohjenuorat, joita vanhempien sukupolvien kanssa on ollut mahdollista käyttää. Nuorten sijoitustietoisuus on myöskin noussut räjähdysmäisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana, joten yhä useampia nuori on aloittanut jo sijoittamisen tai ainakin miettii sen aloittamista.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia sitä, millainen Z-sukupolven tietotaito on sijoitusinstrumenteista ja miten sekä missä heille tulisi näitä instrumentteja markkinoida. Tutkimuksesta saatavilla tiedoilla finanssialan yritykset voivat kehittää kohdennettua markkinointiaan Z-sukupolven kuluttajille. Tutkimuksesta selviää, minkälaisia ajatuksia Z- sukupolven kuluttajilla on sijoittamisesta, ja mitä sosiaalisen median kanavia he käyttävät eniten.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmaa hyödyntäen. Kyselyyn hankittiin vastaajia Haaga-Helian opiskelijoista, sosiaalisesta mediasta ja lähipiiristä. Kyselyn vastausprosentti oli 84. Tutkimuksessa pyrittiin vastaamaan tutkimuksen pääongelmaan ja alaongelmiin. Pääongelmana tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten Z-sukupolvelle voidaan markkinoida sijoitusinstrumentteja tehokkaasti. Alaongelmina olivat puolestaan kysymykset, miten Z-sukupolvi tavoitetaan parhaiten sosiaalisessa mediassa, miten kiinnostuneita Z- sukupolven nuoret ovat sijoittamisesta ja miten finanssialalla markkinoidaan tällä hetkellä.
Tutkimuksessa selvisi, että jopa 93 % vastaajista on joko aloittanut sijoittamisen tai olisi kiinnostunut sijoittamisen aloittamisesta. Suosituimmat sosiaalisen median kanavat Z- sukupolven keskuudessa olivat Instagram, Youtube ja TikTok. Näissä kanavissa vastaajat pitivät mainostamista kohtalaisen häiritsevänä, mutta Instagram mainoksia siedetään. Youtube mainokset erityisesti olivat vastaajien mielestä häiritseviä. Kyselyyn vastaajien tietotaito erilaisista sijoitusinstrumenteista oli hyvä ja ikäryhmittäin oli hieman eroja. Esimerkiksi lukiolaiset olivat huomattavasti paremmin tietoisia siitä mitä kryptot ovat, kuin yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa opiskelevat vastaajat. Kyselylomakkeessa vastaajilta kysyttiin, millainen on heidän mielestään hyvä mainos. Esiin nousi adjektiiveja lyhyt, ytimekäs, informatiivinen, selkeä, hauska ja herättävä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia sitä, millainen Z-sukupolven tietotaito on sijoitusinstrumenteista ja miten sekä missä heille tulisi näitä instrumentteja markkinoida. Tutkimuksesta saatavilla tiedoilla finanssialan yritykset voivat kehittää kohdennettua markkinointiaan Z-sukupolven kuluttajille. Tutkimuksesta selviää, minkälaisia ajatuksia Z- sukupolven kuluttajilla on sijoittamisesta, ja mitä sosiaalisen median kanavia he käyttävät eniten.
Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin Webropol-ohjelmaa hyödyntäen. Kyselyyn hankittiin vastaajia Haaga-Helian opiskelijoista, sosiaalisesta mediasta ja lähipiiristä. Kyselyn vastausprosentti oli 84. Tutkimuksessa pyrittiin vastaamaan tutkimuksen pääongelmaan ja alaongelmiin. Pääongelmana tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten Z-sukupolvelle voidaan markkinoida sijoitusinstrumentteja tehokkaasti. Alaongelmina olivat puolestaan kysymykset, miten Z-sukupolvi tavoitetaan parhaiten sosiaalisessa mediassa, miten kiinnostuneita Z- sukupolven nuoret ovat sijoittamisesta ja miten finanssialalla markkinoidaan tällä hetkellä.
Tutkimuksessa selvisi, että jopa 93 % vastaajista on joko aloittanut sijoittamisen tai olisi kiinnostunut sijoittamisen aloittamisesta. Suosituimmat sosiaalisen median kanavat Z- sukupolven keskuudessa olivat Instagram, Youtube ja TikTok. Näissä kanavissa vastaajat pitivät mainostamista kohtalaisen häiritsevänä, mutta Instagram mainoksia siedetään. Youtube mainokset erityisesti olivat vastaajien mielestä häiritseviä. Kyselyyn vastaajien tietotaito erilaisista sijoitusinstrumenteista oli hyvä ja ikäryhmittäin oli hieman eroja. Esimerkiksi lukiolaiset olivat huomattavasti paremmin tietoisia siitä mitä kryptot ovat, kuin yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa opiskelevat vastaajat. Kyselylomakkeessa vastaajilta kysyttiin, millainen on heidän mielestään hyvä mainos. Esiin nousi adjektiiveja lyhyt, ytimekäs, informatiivinen, selkeä, hauska ja herättävä.
