Myynnin työkalut B2B-myynnin tukena
Aaltonen, Joona (2022)
Aaltonen, Joona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927549
Tiivistelmä
Kyseisen opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia miten B2B-myynnin digitaaliset työkalut voivat auttaa B2B-myyjää myyntiprosessissa. Samalla tutkitaan miten B2B-myyjä voi omalla tekemisellään parantaa myyntiprosessia. Tutkielmassa selvitetään lukijalle myynnin muuttunut kenttä, jotta lukija ymmärtää B2B-myynnin työkalujen merkityksen. Työkalujen merkityksen selventämiseksi kirjoittaja on avannut tutkielmassa lukijalle B2B-myyntiprosessin. Tämän avulla lukijalla on helpompi ymmärtää myynnin työkalujen merkitys myyjälle. Työ on jaettu kolmeen teoriaosuuteen, jossa ensimmäisessä käsitellään B2B-myynti, myynnin muuttunut kenttä sekä miten myyjä voi omalla tekemisellään vaikuttaa positiivisesti myyntiprosessiin. Toisessa kappaleessa avataan B2B-myyntiprosessi ja kolmannessa työkaluja, jotka tukevat B2B-myyjää myyntiprosessissa.
Tuloksena opinnäytetyölle syntyi yhteenveto, jossa on selventävä kuvio, miten B2B-myynnin työkalut tukevat myyjää. Kuvio selventää hyvin mitä etuja B2B-myynnin työkalut oikein myyjälle arkisiin myyntiprosesseihin tuovat. Yhteenveto kappaleessa käydään myös läpi, miten B2B-myyjä voi omalla tekemisellään vaikuttaa myyntiprosessiin positiivisesti myynnin työkalujen kanssa. Tehdyn tutkimuksen perusteella sekä siitä saadun yhteenvetokuvion avulla saatiin selvitettyä miten B2B-myynnin työkalut voivat tukea B2B-myyjää myyntiprosessissa. Työn yhteenvedon jälkeen työ sisältää pohdintaosuuden, jossa kirjoittaja kertoo omia näkemyksiään.
Kyseinen tutkimustyyppinen opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus. Työn lähteet ovat kaikki kirjallisuuslähteitä. Työhön valitut lähteet ovat valittu lähdekriittisyyttä sekä ajankohtaisuus mielessä pitäen. Etenkin B2B-myynnin työkalujen kehittyessä koko ajan oli tärkeää saada niistä viimeisimmät tiedot ja ominaisuudet, jotta työ olisi mahdollisimman ajankohtainen. Työkalujen merkitys kasvaa myynnissä koko ajan sekä myynti kokee muutoksia koko ajan. Pandemia vei myyjät verkkoon ja pakotti käyttämään työkaluja. Tutkimuksen ajankohtaisuudesta puhuu pandemia sekä myynnintyökalujen merkityksen kasvu digitalisoituvassa maailmassa.
Tuloksena opinnäytetyölle syntyi yhteenveto, jossa on selventävä kuvio, miten B2B-myynnin työkalut tukevat myyjää. Kuvio selventää hyvin mitä etuja B2B-myynnin työkalut oikein myyjälle arkisiin myyntiprosesseihin tuovat. Yhteenveto kappaleessa käydään myös läpi, miten B2B-myyjä voi omalla tekemisellään vaikuttaa myyntiprosessiin positiivisesti myynnin työkalujen kanssa. Tehdyn tutkimuksen perusteella sekä siitä saadun yhteenvetokuvion avulla saatiin selvitettyä miten B2B-myynnin työkalut voivat tukea B2B-myyjää myyntiprosessissa. Työn yhteenvedon jälkeen työ sisältää pohdintaosuuden, jossa kirjoittaja kertoo omia näkemyksiään.
Kyseinen tutkimustyyppinen opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus. Työn lähteet ovat kaikki kirjallisuuslähteitä. Työhön valitut lähteet ovat valittu lähdekriittisyyttä sekä ajankohtaisuus mielessä pitäen. Etenkin B2B-myynnin työkalujen kehittyessä koko ajan oli tärkeää saada niistä viimeisimmät tiedot ja ominaisuudet, jotta työ olisi mahdollisimman ajankohtainen. Työkalujen merkitys kasvaa myynnissä koko ajan sekä myynti kokee muutoksia koko ajan. Pandemia vei myyjät verkkoon ja pakotti käyttämään työkaluja. Tutkimuksen ajankohtaisuudesta puhuu pandemia sekä myynnintyökalujen merkityksen kasvu digitalisoituvassa maailmassa.