Digitaalisen käyttäjäkokemuksen merkitys sijoituspalveluliiketoiminnassa
Hyytiäinen, Tarmo (2022)
Hyytiäinen, Tarmo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927551
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan verkkopalveluiden käyttäjäkokemusta ja miten se vaikuttaa sijoituspalveluyhtiöiden kilpailukykyyn.
Tutkimustyö keskittyy suomalaisten varainhoitajien, sijoituspalveluyhtiöiden sekä arvopaperienvälittäjien vertailuun sekä havainnointiin näiden käyttäjäkokemuksesta. Tietoperustana toimivat alan ammattikirjallisuus ja artikkelit, toimialan sääntelyelinten kuten Finanssivalvonnan raportit sekä keskeisenä osana yhtiöiden palveluista julkisena saatava tieto.
Opinnäytetyössä esitellään kolme eri tutkimusta, joiden avulla on tutkittu sijoituspalveluyhtiöiden verkkopalveluita käyttäjien sekä palveluntarjoajien näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin menetelminä verkkokyselyä, tutkimushaastatteluita ja palvelujen empiiristä tutkimusta. Tutkimusta varten on haastateltu palveluiden käyttäjiä sekä eri yhtiöiden työntekijöitä, jotka toimivat asiantuntijatehtävissä sijoituspalvelualalla.
Raportti käsittelee eri sijoituspalveluyhtiöiden verkkopalveluita niiden käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden osalta, joita verrataan näiden yhtiöiden taloudelliseen kehitykseen. Työn tulos esittelee toimialan digitalisaation yleistilannetta, asiakkaiden vaatimuksia verkkopalveluille sekä yhteenvedon verkkopalvelujen käyttäjäkokemuksen merkityksestä yritysten kilpailukyvylle. Tutkimus ei ota kantaa palveluiden tekniseen toteutukseen.
Tutkimustyö keskittyy suomalaisten varainhoitajien, sijoituspalveluyhtiöiden sekä arvopaperienvälittäjien vertailuun sekä havainnointiin näiden käyttäjäkokemuksesta. Tietoperustana toimivat alan ammattikirjallisuus ja artikkelit, toimialan sääntelyelinten kuten Finanssivalvonnan raportit sekä keskeisenä osana yhtiöiden palveluista julkisena saatava tieto.
Opinnäytetyössä esitellään kolme eri tutkimusta, joiden avulla on tutkittu sijoituspalveluyhtiöiden verkkopalveluita käyttäjien sekä palveluntarjoajien näkökulmasta. Tutkimuksessa käytettiin menetelminä verkkokyselyä, tutkimushaastatteluita ja palvelujen empiiristä tutkimusta. Tutkimusta varten on haastateltu palveluiden käyttäjiä sekä eri yhtiöiden työntekijöitä, jotka toimivat asiantuntijatehtävissä sijoituspalvelualalla.
Raportti käsittelee eri sijoituspalveluyhtiöiden verkkopalveluita niiden käyttäjäkokemuksen ja käytettävyyden osalta, joita verrataan näiden yhtiöiden taloudelliseen kehitykseen. Työn tulos esittelee toimialan digitalisaation yleistilannetta, asiakkaiden vaatimuksia verkkopalveluille sekä yhteenvedon verkkopalvelujen käyttäjäkokemuksen merkityksestä yritysten kilpailukyvylle. Tutkimus ei ota kantaa palveluiden tekniseen toteutukseen.
