Hur bygger man upp ett starkt personligt varumärke? En fallstudie om Pernilla Böckerman
Wahlstedt, Veronica (2022)
Wahlstedt, Veronica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927601
Tiivistelmä
Ett starkt personligt varumärke har under de senaste åren blivit ett aktuellt ämne och är till en stor fördel inom arbetsmarknaden. Syftet med detta examensarbete är att få en djupare förståelse över hur man skapar ett starkt personligt varumärke. Därtill har olika påverkande aspekter för ett starkt personligt varumärke undersökts och hur man skall gå till väga för att skapa ett. Dessutom har framtidsutsikter kring ämnet diskuterats. Den teoretiska referensramen baserar sig på tidigare forskningar och arbetet utgår från kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fallpersonen Pernilla Böckerman och hennes manager Emmi Lehtomaa. Den insamlade datan från intervjuerna presenteras i resultat kapitlet och är indelad i sex olika delar. Den insamlade datan består av följande; 1) Personligt varumärke 2) Personliga varumärkets marknadsförings innehåll och positionering 3) Hur varumärkesstrategin är uppbyggd 4) Samarbete med andra varumärken 5) Kommunikation och 6) Element för ett framgångsrikt personligt varumärke. I diskussionen analyseras och sammanfattas arbetes slutresultat av den insamlade datan med hjälp av den teoretiska referensramen. Examensarbetets syfte och forskningsfrågor kommer även besvaras i detta kapitel. Slutsatsen i arbetet påvisar att man bör ha ett genuint intresse av det man skapar för att nå ett starkt personligt varumärke. Därtill framkommer det i slutsatsen hur stor inverkan en person med ett starkt personligt varumärke kan ha inom dagens marknadsföring.