Inkeren kartanon asiakastyytyväisyys
Kivineva, Julia (2022)
Kivineva, Julia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927605
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Inkeren kartano ja aihe on tilan asiakkaiden tyytyväisyys ostettuihin sonneihin. Tilan virallinen nimi on Katrineberg Oy ja tila jalostaa ja myy KB- sonneja, lyhenne tulee yrityksen nimestä. Sonnit ovat hereford- ja aberdeenangusrotuisia. Pääosa niistä myydään vuosittain järjestettävässä HKScanin huutokaupassa Kanta-Hämeen Tammelassa, loput kotitilalta. Sonnivasikat lähtevät Tammelan Ali-Lekkalan tilalle kasvamaan talveksi ja kevään huutokauppaan valitaan parhaat yksilöt. Tilan tavoite ei niinkään ole myydä määrällisesti enempää sonneja, vaan tavoitteena on tuottaa laadukasta eläinainesta.
Toimeksiantaja ei ole tutkinut asiakastyytyväisyyttä aiemmin ja tutkimuksen vastauksien toivotaan olevan avuksi asiakastyytyväisyyden kehittämisessä. Google Formsilla toteutettu kysely välitettiin henkilöille, jotka ovat ostaneet KB sonnin HKScanin huutokaupasta. Ostajia lähestyttiin HKScanin toimesta. Kyselyyn vastasi 14 henkilöä ja tulokset olivat osittain luotettavia. Joidenkin vastausten tulkinta oli haastavaa, koska vastausohjeet oli tulkittu toisin kuin kyselyä laadittaessa oletettiin. Ennakko-oletuksena oli, että tilan sonneihin on oltu tyytyväisiä.
Vastaajat olivat ostaneet Inkeren kartanon sonnin vuosien 2015 ja 2021 välisenä aikana. Osalle vastaajista ei ollut vielä ehtinyt syntyä yhtään jälkeläisiä sonnista, osalle oli ehtinyt syntyä yli sata jälkeläistä.
Vastauksissa korostui tietyt ominaisuudet. Vastaajista suurin osa oli ostanut herefordrotuisen sonnin. Vastaajista suurin osa oli ostanut sonnin puhdasjalostukseen, pienempi osa risteytyskäyttöön. Vastausvaihtoehtoa yleissonni vastattiin eniten käyttötarkoitusta selvittävässä kysymyksessä. Muita vastusvaihtoehtoja olivat teurasruhojen tuottaminen, hiehojen astutus ja emojen tuottaminen.
14 vastaajasta 13 oli kuullut Inkeren kartanosta ennen sonnikauppoja. 14 vastaajasta kolme oli vieraillut yrityksen kotisivuilla ennen kauppoja. Yritys tunnetaan ennestään, lisäksi yksi vastaaja vastasi ostaneensa sonnin kahtena eri vuonna, osoittaen olevansa jo palaava asiakas.
Toimeksiantaja ei ole tutkinut asiakastyytyväisyyttä aiemmin ja tutkimuksen vastauksien toivotaan olevan avuksi asiakastyytyväisyyden kehittämisessä. Google Formsilla toteutettu kysely välitettiin henkilöille, jotka ovat ostaneet KB sonnin HKScanin huutokaupasta. Ostajia lähestyttiin HKScanin toimesta. Kyselyyn vastasi 14 henkilöä ja tulokset olivat osittain luotettavia. Joidenkin vastausten tulkinta oli haastavaa, koska vastausohjeet oli tulkittu toisin kuin kyselyä laadittaessa oletettiin. Ennakko-oletuksena oli, että tilan sonneihin on oltu tyytyväisiä.
Vastaajat olivat ostaneet Inkeren kartanon sonnin vuosien 2015 ja 2021 välisenä aikana. Osalle vastaajista ei ollut vielä ehtinyt syntyä yhtään jälkeläisiä sonnista, osalle oli ehtinyt syntyä yli sata jälkeläistä.
Vastauksissa korostui tietyt ominaisuudet. Vastaajista suurin osa oli ostanut herefordrotuisen sonnin. Vastaajista suurin osa oli ostanut sonnin puhdasjalostukseen, pienempi osa risteytyskäyttöön. Vastausvaihtoehtoa yleissonni vastattiin eniten käyttötarkoitusta selvittävässä kysymyksessä. Muita vastusvaihtoehtoja olivat teurasruhojen tuottaminen, hiehojen astutus ja emojen tuottaminen.
14 vastaajasta 13 oli kuullut Inkeren kartanosta ennen sonnikauppoja. 14 vastaajasta kolme oli vieraillut yrityksen kotisivuilla ennen kauppoja. Yritys tunnetaan ennestään, lisäksi yksi vastaaja vastasi ostaneensa sonnin kahtena eri vuonna, osoittaen olevansa jo palaava asiakas.