Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Kananmunien tuotantotapojen merkitys kuluttajille

Österman, Aura (2022)

 
Avaa tiedosto
Osterman_Aura.pdf (2.204Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Österman, Aura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927627
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on tutkia kuluttajien tietoa ja kiinnostusta kananmunien tuotantotavoista. Tämä aihe on rajattu koskemaan kananmunantuotantoa, koska kuluttaja voi kaupassa suoraan tuotteesta nähdä sen tuotantomuodon. Tuotantomuoto käy ilmi viimeistään kananmunan kuoressa olevasta leimasta.

Nykypäivän kuluttaja on kiinnostunut muun muassa ruuan tuotannosta, ympäristövaikutuksista sekä eläinten oloista. Kuluttaja voikin valinnoillaan vaikuttaa, joten kaikkien olisi hyvä tietää mistä ja miten ruoka tulee. Aihe on tämän takia erittäin tärkeä ja ajankohtainen.

Tietoperusta tässä opinnäytetyössäni koostuu suurelta osin alan ammatillisista lähteistä ja aiemmista tutkimuksista aiheeseen liittyen. Työn tutkimus suoritettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, tutkimusmenetelmäksi valitsin puolistrukturoidut haastattelut. Opinnäytetyöni tavoitteena on tämän tiedon kartoittamisen lisäksi miettiä kehitysideoita, joiden avulla tietoutta näistä kananmunien tuotantotavoista voisi lisätä.

Tutkimukseen osallistuneet haastateltavat pitivät myös aihetta kiinnostavana. Opinnäytetyöni tavoite onnistui aika hyvin. Tutkimuksen tuloksena oli, että kuluttajia kyllä kiinnostavat kanojen olot, mutta he monesti kokevat, että heillä ei ole tarpeeksi tietoa saatavilla. Tämä vaikeuttaa esimerkiksi sitä, että he voisivat tehdä päätöksiä omien arvojensa mukaan. Lisäksi tavoitteena oli saada kehitysideoita, miten tätä tietoutta tuotantotavoista voitaisiin lisätä ja ylipäätään missä tällaista olisi paras kertoa. Kehitysideoita tuli eniten liittyen kananmunapakkauksiin ja kauppaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste