Lapsiperheiden hyvinvoinnin tukeminen varhaiskasvatuksessa
Alanko, Helena; Holopainen, Lea (2022)
Alanko, Helena
Holopainen, Lea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827429
Tiivistelmä
Suomalaisten hyvinvointi on yleisesti kasvanut viimeisten vuosien aikana, mutta hyvinvointierot ovat lisääntyneet eri väestöryhmien välillä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuonna 2018 teettämässä kyselyssä lastenneuvolan terveydenhoitajat kertoivat, että vanhemmat tarvitsevat yleensä tukea lapsen kasvuun ja kehitykseen liittyen sekä tukea myös vanhempien omaan jaksamiseen. Lisäksi kyselyssä tuotiin esille, että perheiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin on tärkeää panostaa kaikissa lapsiperheille suunnatuissa palveluissa. Koronapandemia on aiheuttanut lapsiperheille haasteita ja tämä on näkynyt perheiden hyvinvoinnissa. Varhaiskasvatus tavoitti vuonna 2021 noin 74 % suomalaisista lapsista. Tutkimuksia lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemisesta varhaiskasvatuksen näkökulmasta on tehty vähän. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksiä lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemisesta. Tutkimuksessa haluttiin luoda konkreettisia keinoja varhaiskasvatuksen työntekijöille lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemisen avuksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisen kyselyn muodossa. Kyselyssä käytettiin avoimia kysymyksiä. Kysely lähettiin sähköpostitse erään pienen kunnan varhaiskasvatuksen työntekijöille. Kysely lähetettiin yhteensä 32 työntekijälle, joista 12 työntekijää vastasi. Kyselyn aineisto analysoitiin teemoitetulla, joka on sisällönanalyysin yksi menetelmä.
Tutkimuksessa tuotiin esille monia keinoja lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Työntekijöiden mielestä oli tärkeää huomioida lapsiperheiden erilaiset lähtökohdat ja yksilölliset tarpeet. Työntekijät kokivat, että luottamuksen saavuttaminen ja avoin vuorovaikutus edesauttoivat vanhempia kertomaan perheen arjesta. Moniammatillisen työskentelyn avulla lapsiperheitä ohjattiin varhaiskasvatuksessa oikeanlaisen tuen piiriin. Tutkimuksesta voidaan siis päätellä, että tärkeimpiä lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemisessa varhaiskasvatuksessa ovat arkiset pienet asiat: läsnäolo, kuunteleminen, positiivisuuden vahvistaminen, moniammatillisuus ja vanhemmuuden rinnalla kulkeminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin sähköisen kyselyn muodossa. Kyselyssä käytettiin avoimia kysymyksiä. Kysely lähettiin sähköpostitse erään pienen kunnan varhaiskasvatuksen työntekijöille. Kysely lähetettiin yhteensä 32 työntekijälle, joista 12 työntekijää vastasi. Kyselyn aineisto analysoitiin teemoitetulla, joka on sisällönanalyysin yksi menetelmä.
Tutkimuksessa tuotiin esille monia keinoja lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemiseksi. Työntekijöiden mielestä oli tärkeää huomioida lapsiperheiden erilaiset lähtökohdat ja yksilölliset tarpeet. Työntekijät kokivat, että luottamuksen saavuttaminen ja avoin vuorovaikutus edesauttoivat vanhempia kertomaan perheen arjesta. Moniammatillisen työskentelyn avulla lapsiperheitä ohjattiin varhaiskasvatuksessa oikeanlaisen tuen piiriin. Tutkimuksesta voidaan siis päätellä, että tärkeimpiä lapsiperheiden hyvinvoinnin tukemisessa varhaiskasvatuksessa ovat arkiset pienet asiat: läsnäolo, kuunteleminen, positiivisuuden vahvistaminen, moniammatillisuus ja vanhemmuuden rinnalla kulkeminen.