Kuntoutujan tavoitteiden asettamisen ja saavuttamisen prosessi Kelan lyhyillä sopeutumisvalmennuskursseilla: palveluntuottajien näkökulma ja kehittämisehdotukset.
Rautiainen, Minna (2022)
Rautiainen, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025218
Tiivistelmä
Kela järjestää muun muassa harkinnanvaraisena kuntoutuksena sopeutumisvalmennuskursseja. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kelan kuntoutuspalvelujen ryhmä. Kelan lyhyillä, viiden vuorokauden kestoisilla sopeutumisvalmennuskursseilla kuntoutujan tavoitteet asetetaan ja niiden saavuttamista arvioidaan GAS (Goal Attainment Scaling) -menetelmällä. Aiemmissa tutkimuksissa ja Kelan saaman palautteen mukaan GAS-menetelmä ei sovellu käytettäväksi lyhyillä sopeutumisvalmennuskursseilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää palveluntuottajien edustajien (osallistujien) tunnistamat muutostarpeet ja kehittämisehdotukset kuntoutujan tavoitteiden asettamisen ja saavuttamisen prosessissa Kelan lyhyillä sopeutumisvalmennuskursseilla. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten osallistujat kokivat kuntoutujien tavoitteiden asettamisen ja saavuttamisen prosessin, mitä muutostarpeita he tunnistivat, sekä mitkä menetelmät ja toimintatavat he arvioivat parhaiten soveltuvan kuntoutujan tavoitteiden asettamiseen ja saavuttamisen arviointiin Kelan lyhyillä sopeutumisvalmennuskursseilla.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä soveltaen. Aineistoa muodostui yhteensä 8 sivua osallistujien (n=3) täyttämistä päiväkirjoista. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä soveltaen, aineistosta nousseet asiat koostettiin myös palvelupolkuun. Aineiston keruun ja analysoinnin jälkeen osallistujille järjestettiin virtuaalityöpaja, jossa osallistujat ideoivat Lotus Blossom-menetelmää käyttäen kehittämisehdotuksia.
Tuloksissa tuli esiin osallistujien tyytymättömyys nykyiseen toimintatapaan asettaa ja arvioida kuntoutujan tavoitteita Kelan lyhyillä sopeutumisvalmennuskursseilla. Nykyinen toimintatapa koettiin aikaa vieväksi ja monimutkaiseksi. Osallistujat toivat esiin, että kuntoutujille on haastavaa perustella miksi viisi vuorokautta kestävällä kurssilla pitää asettaa tavoitteet niin tarkasti. Osallistujat toivat esiin kuntoutujien vaihtelevat edellytykset ja motivaation osallistua tavoitteen asettamisen ja saavuttamisen prosessiin.
Johtopäätöksenä todetaan, että kuntoutujan tavoitteen asettamiseen ja saavuttamisen arviointiin käytettävän menetelmän tulisi olla helpommin käytettävä ja vähemmän aikaa vievä. Käytössä voisi olla esimerkkitavoitteita, joista muokataan kuntoutujalle sopiva ja saavuttamista arvioitaisiin valmiiksi määritetyllä asteikolla. Aikaa tavoitteen asettamisen ja arvioinnin välillä tulisi pidentää, tavoite voitaisiin asettaa ennakkoyhteydenotossa ja sen saavuttamista arvioida seurantayhteydenotossa. Haasteeksi nähtiin myös, että kuntoutujalle asetetaan yksilöllinen tavoite, vaikka kyseessä on ryhmämuotoinen kuntoutus ja tavoitteen saavuttamista myös usein arvioidaan ryhmätapaamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä palvelumuotoilun periaatteita ja menetelmiä soveltaen. Aineistoa muodostui yhteensä 8 sivua osallistujien (n=3) täyttämistä päiväkirjoista. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä soveltaen, aineistosta nousseet asiat koostettiin myös palvelupolkuun. Aineiston keruun ja analysoinnin jälkeen osallistujille järjestettiin virtuaalityöpaja, jossa osallistujat ideoivat Lotus Blossom-menetelmää käyttäen kehittämisehdotuksia.
Tuloksissa tuli esiin osallistujien tyytymättömyys nykyiseen toimintatapaan asettaa ja arvioida kuntoutujan tavoitteita Kelan lyhyillä sopeutumisvalmennuskursseilla. Nykyinen toimintatapa koettiin aikaa vieväksi ja monimutkaiseksi. Osallistujat toivat esiin, että kuntoutujille on haastavaa perustella miksi viisi vuorokautta kestävällä kurssilla pitää asettaa tavoitteet niin tarkasti. Osallistujat toivat esiin kuntoutujien vaihtelevat edellytykset ja motivaation osallistua tavoitteen asettamisen ja saavuttamisen prosessiin.
Johtopäätöksenä todetaan, että kuntoutujan tavoitteen asettamiseen ja saavuttamisen arviointiin käytettävän menetelmän tulisi olla helpommin käytettävä ja vähemmän aikaa vievä. Käytössä voisi olla esimerkkitavoitteita, joista muokataan kuntoutujalle sopiva ja saavuttamista arvioitaisiin valmiiksi määritetyllä asteikolla. Aikaa tavoitteen asettamisen ja arvioinnin välillä tulisi pidentää, tavoite voitaisiin asettaa ennakkoyhteydenotossa ja sen saavuttamista arvioida seurantayhteydenotossa. Haasteeksi nähtiin myös, että kuntoutujalle asetetaan yksilöllinen tavoite, vaikka kyseessä on ryhmämuotoinen kuntoutus ja tavoitteen saavuttamista myös usein arvioidaan ryhmätapaamisessa.