Ekologisesti kestävä kehitys ja toimintaterapia: näkökulmia terapiaprosessin interventiovaiheeseen
Sarja, Ida (2022)
Sarja, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526474
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, millaista tietoa on julkaistu liittyen toimintaterapiaan ja kestävään kehitykseen. Kestävää kehitystä määriteltäessä mainitaan usein ihmisen toiminnan sopeuttaminen
suhteessa ympäristön resursseihin. Asiantuntijuus toiminnan moniulotteisuudesta vaikuttaisi olevan oiva
lähtökohta ekologisesti kestävien toimintatapojen edistämiselle osana toimintaterapiaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka toimintaterapeutit voivat huomioida ekologisesti kestävän
kehityksen toimintaterapiaprosessin interventiovaiheessa. Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, aineisto kerättiin sosiaali- ja terveysalan tietokannoista. Sisäänotto- ja poissulkukriteereiden perusteella aineistoksi valikoitui kuusi artikkelia, jotka vastasivat tiedonhaun tueksi muodostettuun tutkimuskysymykseen. Aineistonanalyysi toteutettiin hyödyntäen teorialähtöistä sisällönanalyysia, jonka
taustateoriana toimi toimintaterapian prosessimalli OTIPM (The Occupational Therapy Intervention Process
Model).
Tuloksista kävi ilmi, että toimintaterapiaprosessin interventiovaiheessa voidaan edistää kestävää kehitystä
OTIPM:n kolmen eri interventiomallin kautta; kompensaatiomalli, kouluttamisen ja opettamisen malli sekä
restoratiivinen malli. Toimintaterapeutin oman tietoteorian laajentaminen ja kestävän kehityksen huomioiminen ammatillista harkintaa toteuttaessa osoittautui myös oleelliseksi keinoksi huomioida ekologinen kestävyys interventiovaiheessa.
suhteessa ympäristön resursseihin. Asiantuntijuus toiminnan moniulotteisuudesta vaikuttaisi olevan oiva
lähtökohta ekologisesti kestävien toimintatapojen edistämiselle osana toimintaterapiaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka toimintaterapeutit voivat huomioida ekologisesti kestävän
kehityksen toimintaterapiaprosessin interventiovaiheessa. Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, aineisto kerättiin sosiaali- ja terveysalan tietokannoista. Sisäänotto- ja poissulkukriteereiden perusteella aineistoksi valikoitui kuusi artikkelia, jotka vastasivat tiedonhaun tueksi muodostettuun tutkimuskysymykseen. Aineistonanalyysi toteutettiin hyödyntäen teorialähtöistä sisällönanalyysia, jonka
taustateoriana toimi toimintaterapian prosessimalli OTIPM (The Occupational Therapy Intervention Process
Model).
Tuloksista kävi ilmi, että toimintaterapiaprosessin interventiovaiheessa voidaan edistää kestävää kehitystä
OTIPM:n kolmen eri interventiomallin kautta; kompensaatiomalli, kouluttamisen ja opettamisen malli sekä
restoratiivinen malli. Toimintaterapeutin oman tietoteorian laajentaminen ja kestävän kehityksen huomioiminen ammatillista harkintaa toteuttaessa osoittautui myös oleelliseksi keinoksi huomioida ekologinen kestävyys interventiovaiheessa.