Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kehityksellisten neuropsykiatristen häiriöiden aggressiiviset ilmentymät alakoulussa.

Jylhä, Sami (2022)

 
Avaa tiedosto
Jylha_Sami.pdf (907.8Kt)
Lataukset: 


Jylhä, Sami
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526495
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kehityksellisten neuropsykiatristen häiriöiden aggressiivisia ilmentymiä alakoulun ympäristössä sekä neuropsykiatristen häiriöiden yleisesti liitettyä haastavaa käytöstä opettajien kokemusten näkökulmasta. Opinnäytetyö oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten aggressiivisuus ilmenee kehityksellistä neuropsykiatrisen häiriön diagnoosin saaneella 6–13-vuotiaalla lapsella alakoulun toimintaympäristössä sekä minkälaisia ennakoivia toimia, interventioita ja menetelmiä koulut ja opettajat ovat tähän asti opetuksessa käyttäneet. Tavoitteena oli tuoda esille kuntoutuksen näkökulmaa ja miten tätä tutkimustietoa voitaisiin soveltaa neuropsykiatrisen oppilaan kansa. Tiedonhakuun käytettiin yhteensä neljää eri tietokantaa, jotka olivat Pro Quest Central-, Eric-, Sage-, ja Finna. Hakusanoina tiedonhaussa olivat englannin kielellä neuropsychiatric disorders, (primary) school, teachers, aggressiveness ja suomen kielellä neuropsykiatriset häiriöt, koulu ja opettaja. Opinnäytetyöhön valikoitui mukaan 9 artikkelia, joista yksi oli suomalainen. Aineiston analyysi oli aineistolähtöinen. Opinnäytetyön tärkein johtopäätös oli huomio siitä, kuinka kehityksellisten neuropsykiatristen häiriöiden aggressiivisiin ilmentymiin vaikuttavat monet eri tekijät, joista kaikki eivät ole täysin ennustettavissa. Toisilla oppilaista haastava käytös liittyy heidän tapaansa kommunikoida ja ilmaista tarpeita, silloin kun sanallinen viestintä ei onnistu. Toinen tärkeä johtopäätös oli se, että erityisopettajan kokemus tai neuropsykiatrisista häiriöistä saatu lisäkoulutus eivät yksin määritä neuropsykiatristen lasten kanssa opetuksen onnistumista, vaan opettajan omalla pystyvyyden tunteella sekä hyvillä ohjaajaresursseilla ja koulun ulkopuolisella monialaisella tuella on suuri merkitys.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste