Digitaaliset palvelut mielenterveyshoitotyössä Essoten nuorisopsykiatrian vastaanotolla: sairaanhoitajien kokemuksia
Bergman, Elisa (2022)
Bergman, Elisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927643
Tiivistelmä
Nuorisopsykiatrisen erikoisairaanhoidon kysyntä on kasvanut lähivuosina merkittävästi. Digitalisaation hyödyntäminen voidaan nähdä yhtenä ratkaisuna tähän kasvaneeseen palvelutarpeeseen. Teknologian tuominen osaksi toimintaprosesseja vaatii puolestaan selvityksen siitä, mitä teknologiaa on jo käytössä. Digitalisaatio vaatii myös hoitotyöntekijöiltä jatkuvaa kouluttautumista. Jotta digitaalisiin palveluihin liittyvää koulutusta osattaisiin suunnitella, tulee selvittää, millainen on henkilöstön olemassa oleva osaamistaso näihin liittyen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää digitaalisten palvelujen hyödyntämisen nykytilanne Essoten nuorisopsykiatrian vastaanotolla sairaanhoitajien kokemana. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Essoten nuorisopsykiatrian vastaanoton sairaanhoitajilta (n=13) teemahaastattelulla. Ryhmähaastatteluina kerätyt aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajat käyttävät jonkin verran digitaalisia palveluja mielenterveyshoitotyössä. Varsinkin etähoito on noussut merkittäväksi osaksi mielenterveyshoitotyötä covid-19-pandemian myötä. Käytetyimpiä digitaalisia palveluja mielenterveyshoitotyössä olivat internet-pohjaiset alustat ja sovellukset. Sairaanhoitajat suhtautuivat digitaalisiin palveluihin positiivisesti ja ovat valmiita ottamaan näitä käyttöön, mikäli heille tarjotaan näiden käyttöön ja omaksumiseen riittävästi aikaa, koulutusta ja tarkoituksenmukaiset laitteet. Sairaanhoitajien tekninen taitotaso näyttäytyi vaihtelevana. Sairaanhoitajat toivoivat, että perehdytyksessä ja koulutuksessa huomioitaisiin henkilöstön tekninen lähtötaso nykyistä paremmin. Sairaanhoitajat kokivat tarvitsevansa myös lisää tietoa luotettavista käytettävistä olevista digitaalisista palveluista. Sairaanhoitajat tunnistivat sekä digitaalisten palvelujen hyödyntämisen esteitä että edistäviä tekijöitä eri näkökulmista. Opinnäytetyössä tuotettua tietoa voidaan jatkossa hyödyntää digitaalisten palveluiden hyödyntämisen kehittämisessä, uusien digitaalisten palvelujen hankinnassa ja käyttöönotossa sekä henkilöstön osaamisen kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää digitaalisten palvelujen hyödyntämisen nykytilanne Essoten nuorisopsykiatrian vastaanotolla sairaanhoitajien kokemana. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Essoten nuorisopsykiatrian vastaanoton sairaanhoitajilta (n=13) teemahaastattelulla. Ryhmähaastatteluina kerätyt aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajat käyttävät jonkin verran digitaalisia palveluja mielenterveyshoitotyössä. Varsinkin etähoito on noussut merkittäväksi osaksi mielenterveyshoitotyötä covid-19-pandemian myötä. Käytetyimpiä digitaalisia palveluja mielenterveyshoitotyössä olivat internet-pohjaiset alustat ja sovellukset. Sairaanhoitajat suhtautuivat digitaalisiin palveluihin positiivisesti ja ovat valmiita ottamaan näitä käyttöön, mikäli heille tarjotaan näiden käyttöön ja omaksumiseen riittävästi aikaa, koulutusta ja tarkoituksenmukaiset laitteet. Sairaanhoitajien tekninen taitotaso näyttäytyi vaihtelevana. Sairaanhoitajat toivoivat, että perehdytyksessä ja koulutuksessa huomioitaisiin henkilöstön tekninen lähtötaso nykyistä paremmin. Sairaanhoitajat kokivat tarvitsevansa myös lisää tietoa luotettavista käytettävistä olevista digitaalisista palveluista. Sairaanhoitajat tunnistivat sekä digitaalisten palvelujen hyödyntämisen esteitä että edistäviä tekijöitä eri näkökulmista. Opinnäytetyössä tuotettua tietoa voidaan jatkossa hyödyntää digitaalisten palveluiden hyödyntämisen kehittämisessä, uusien digitaalisten palvelujen hankinnassa ja käyttöönotossa sekä henkilöstön osaamisen kehittämisessä.
