Kouluakäymättömien oppilaiden kokemuksia koulunkäyntiä tukevista ja heikentävistä tekijöistä
Pitkänen, Jenna (2022)
Pitkänen, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027786
Tiivistelmä
Kouluakäymättömyys tarkoittaa pitkittyneitä koulupoissaoloja.
Opinnäytetyön tilaajana on Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kouluakäymättömien oppilaiden omia kokemuksia siitä mitkä tekijät vaikeuttivat koulunkäyntiä ja aiheuttivat kouluakäymättömyyttä, sekä mitkä tekijät auttoivat oppilasta suorittamaan peruskoulun loppuun. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten kouluakäymättömyys on vaikuttanut haastateltavan myöhempään elämään.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jota varten toteutettiin kolme teemahaastattelua kesällä 2022. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea kouluakäymätöntä oppilasta, joilla on ollut koulunkäynnin ongelmia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistossa nousi vahvasti esille turvattomuuden tunne, joka aiheutti koulunkäynnin ongelmia. Kiusaaminen ja negatiiviset kokemukset koulussa näyttäytyivät aineistossa koulunkäyntiä heikentävinä tekijöinä. Vastapainoksi turvallisuuden tunne oli se tekijä, jonka avulla oppilas sai suoritettua peruskoulun loppuun. Ympäristö ylläpiti koulunkäynnin ongelmia ja kouluympäristön vaihtaminen oli toimiva ratkaisu kouluakäymättömyyteen. Sisäinen motivaatio ja läheisten kannustus olivat koulunkäyntiä vahvistavia tekijöitä. Myöhempään elämään kouluakäymättömyys vaikutti epäluottamuksena ja koulunkäynnin haasteina. Kouluakäymättömyydestä huolimatta kaikki haastateltavat jatkoivat opintojaan ammattikoulussa tai ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyön tilaajana on Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kouluakäymättömien oppilaiden omia kokemuksia siitä mitkä tekijät vaikeuttivat koulunkäyntiä ja aiheuttivat kouluakäymättömyyttä, sekä mitkä tekijät auttoivat oppilasta suorittamaan peruskoulun loppuun. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten kouluakäymättömyys on vaikuttanut haastateltavan myöhempään elämään.
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jota varten toteutettiin kolme teemahaastattelua kesällä 2022. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea kouluakäymätöntä oppilasta, joilla on ollut koulunkäynnin ongelmia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Aineistossa nousi vahvasti esille turvattomuuden tunne, joka aiheutti koulunkäynnin ongelmia. Kiusaaminen ja negatiiviset kokemukset koulussa näyttäytyivät aineistossa koulunkäyntiä heikentävinä tekijöinä. Vastapainoksi turvallisuuden tunne oli se tekijä, jonka avulla oppilas sai suoritettua peruskoulun loppuun. Ympäristö ylläpiti koulunkäynnin ongelmia ja kouluympäristön vaihtaminen oli toimiva ratkaisu kouluakäymättömyyteen. Sisäinen motivaatio ja läheisten kannustus olivat koulunkäyntiä vahvistavia tekijöitä. Myöhempään elämään kouluakäymättömyys vaikutti epäluottamuksena ja koulunkäynnin haasteina. Kouluakäymättömyydestä huolimatta kaikki haastateltavat jatkoivat opintojaan ammattikoulussa tai ammattikorkeakoulussa.