Omnibus-direktiivi opas verkkokauppiaille
Salminen, Jussi (2022)
Salminen, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927674
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka päätavoitteena oli tuottaa verkkokauppiaille suunnattu opas voimaan astuvan Omnibus-direktiivin osalta. Omnibus-direktiivi on EU:n määräämä kokonaisuus, joka astuu Suomessa voimaan kansalliseen lainsäädäntöön 1.1.2023. Omnibus-direktiivin tarkoituksena on selventää kuluttajille tuotteiden alennusmarkkinointia, tehdä datan käytöstä läpinäkyvämpää, tuoda kuluttajien antamat arvostelut verkkokaupoissa sääntelyn piiriin, tiedonantovelvoitteita markkinapaikan tarjoajille, puhelinmyyntisopimusten kirjallinen vahvistaminen, kotimyynnin peruuttamisoikeuden laajentuminen ja vahinkojen korvaaminen kuluttajalle sopimattomasta markkinoinnista ja menettelystä.
Yritysten toimintaympäristöön vaikuttavat monet tekijät, joista lait ja erilaiset säädökset luovat ison osan. Uusien lakien astuessa voimaan yritysten tulee sopeuttaa toimintaansa näiden mukaisiksi. Omnibus-direktiivi ei vielä tämän opinnäytetyön julkaisuhetkellä ole käytössä, joten kaikenlainen ennakkotieto asiasta on yrityksille tärkeää. Tämä oli yksi merkittävimmistä tekijöistä, miksi tämä opinnäytetyö haluttiin toteuttaa.
Opasta varten tehtiin ensin dokumenttianalyysiä hyödyntäen selvitystyö Omnibus-direktiivin sisällöistä. Tietoperustaan tuotetut sisällöt toimivat valmiin oppaan sisältöjen pohjana. Tietoperustan lähteinä toimi itse direktiivi, hallituksen esitys kyseisestä direktiivistä, KKV:n julkaisemat sisällöt ja linjaukset direktiiviin liittyen ja muiden asiantuntijoiden julkaisemat sisällöt direktiivistä.
Tietoperusta osuuden jälkeen opinnäytetyössä keskityttiin oppaan rakentamiseen. Oppaan rakentamista varten kartoitettiin erilaisia julkaisujärjestelmiä, joista valittiin Squarespace. Oppaan tuottamisessa keskityttiin selkeiden sisältöjen luomiseen. Oppaalle luotiin pelkistetty ja tyylitelty visuaalinen ilme. Sitä varten tuotettiin myös havainnollistavaa kuvamateriaalia kirjoitetun sisällön tueksi.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin ja valmis opas julkaistiin julkisena verkkosivustona, jota voi hyödyntää kaikki Omnibus-direktiivistä kiinnostuneet henkilöt ja tahot. Sen erityisenä kohderyhmänä on verkkokauppiaat. Valmis opas löytyy osoitteesta omnibusdirektiiviopas.com.
Yritysten toimintaympäristöön vaikuttavat monet tekijät, joista lait ja erilaiset säädökset luovat ison osan. Uusien lakien astuessa voimaan yritysten tulee sopeuttaa toimintaansa näiden mukaisiksi. Omnibus-direktiivi ei vielä tämän opinnäytetyön julkaisuhetkellä ole käytössä, joten kaikenlainen ennakkotieto asiasta on yrityksille tärkeää. Tämä oli yksi merkittävimmistä tekijöistä, miksi tämä opinnäytetyö haluttiin toteuttaa.
Opasta varten tehtiin ensin dokumenttianalyysiä hyödyntäen selvitystyö Omnibus-direktiivin sisällöistä. Tietoperustaan tuotetut sisällöt toimivat valmiin oppaan sisältöjen pohjana. Tietoperustan lähteinä toimi itse direktiivi, hallituksen esitys kyseisestä direktiivistä, KKV:n julkaisemat sisällöt ja linjaukset direktiiviin liittyen ja muiden asiantuntijoiden julkaisemat sisällöt direktiivistä.
Tietoperusta osuuden jälkeen opinnäytetyössä keskityttiin oppaan rakentamiseen. Oppaan rakentamista varten kartoitettiin erilaisia julkaisujärjestelmiä, joista valittiin Squarespace. Oppaan tuottamisessa keskityttiin selkeiden sisältöjen luomiseen. Oppaalle luotiin pelkistetty ja tyylitelty visuaalinen ilme. Sitä varten tuotettiin myös havainnollistavaa kuvamateriaalia kirjoitetun sisällön tueksi.
Opinnäytetyön tavoite saavutettiin ja valmis opas julkaistiin julkisena verkkosivustona, jota voi hyödyntää kaikki Omnibus-direktiivistä kiinnostuneet henkilöt ja tahot. Sen erityisenä kohderyhmänä on verkkokauppiaat. Valmis opas löytyy osoitteesta omnibusdirektiiviopas.com.