Ajoneuvojen valaisinmääräykset
Vilpakka, Kristian (2014)
Vilpakka, Kristian
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060612046
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on antaa kattava kuva siitä, millaiset valaisimet sallitaan ja millaiset vaaditaan Suomen tieliikennekäytössä olevissa ajoneuvoissa.
Opinnäytetyössä käydään läpi Suomessa vaadittavien valaisimien vaatimukset niin sijainnin ja valotehon kuin käytönkin osalta. Työstä löytyy yllättäviä asioita Suomen valaisinmääräyksistä. Tietääkö nykyään kukaan esimerkiksi, mikä on hakuvalo tai ojavalo? Tässä työssä selvitellään nämä ja monet muutkin erikoisuudet tavallisten, pakollisten valaisinten lisäksi. Työssä käsitellään pakollisten valaisintyyppien lisäksi vapaavalintaisia, sallittuja lisävalaisimia.
Työssä käsitellään myös sitä, miten näkyvyysolosuhteet vaikuttavat valaisinten kulloisiinkin kytkentöihin. Nykyään ei esimerkiksi ole enää pakko käyttää päivisin ajovaloja, vaan niiden sijasta voidaan hyvissä ajo-olosuhteissa käyttää pelkkiä huomiovaloja. Tämä aikaansaa sen, että auton takaosassa ei tarvitse hyvällä säällä palaa nykyään välttämättä mitään valoja!
Työ käsittelee myös erikoisajoneuvojen valaisimia, joita ei tavallisissa ajoneuvoissa sallita. Takseissa saa olla katolla keltainen taksin merkkivalo, ja hälytysajoneuvoissa pysäytys- ja hälytysajovalaisimet. Näilläkin valaisimilla on omat säädöksensä siitä, miten ne tulee asentaa, mikä niiden valoteho saa tai täytyy vähintään olla, ja mihin suuntiin niiden on oltava suunnatut.
Työssä tarkastellaan Xenon-valaisimien toimintaperiaatetta ja käyttöä. Niiden asentaminen on Suomessa sallittua, mutta tuo mukanaan muutaman edellytyksen, että niiden käyttö olisi turvallista.
Työhön on otettu myös esille eri valaisintyyppien oikeaoppinen käyttö Suomen tieliikenteessä.
Opinnäytetyössä käydään läpi Suomessa vaadittavien valaisimien vaatimukset niin sijainnin ja valotehon kuin käytönkin osalta. Työstä löytyy yllättäviä asioita Suomen valaisinmääräyksistä. Tietääkö nykyään kukaan esimerkiksi, mikä on hakuvalo tai ojavalo? Tässä työssä selvitellään nämä ja monet muutkin erikoisuudet tavallisten, pakollisten valaisinten lisäksi. Työssä käsitellään pakollisten valaisintyyppien lisäksi vapaavalintaisia, sallittuja lisävalaisimia.
Työssä käsitellään myös sitä, miten näkyvyysolosuhteet vaikuttavat valaisinten kulloisiinkin kytkentöihin. Nykyään ei esimerkiksi ole enää pakko käyttää päivisin ajovaloja, vaan niiden sijasta voidaan hyvissä ajo-olosuhteissa käyttää pelkkiä huomiovaloja. Tämä aikaansaa sen, että auton takaosassa ei tarvitse hyvällä säällä palaa nykyään välttämättä mitään valoja!
Työ käsittelee myös erikoisajoneuvojen valaisimia, joita ei tavallisissa ajoneuvoissa sallita. Takseissa saa olla katolla keltainen taksin merkkivalo, ja hälytysajoneuvoissa pysäytys- ja hälytysajovalaisimet. Näilläkin valaisimilla on omat säädöksensä siitä, miten ne tulee asentaa, mikä niiden valoteho saa tai täytyy vähintään olla, ja mihin suuntiin niiden on oltava suunnatut.
Työssä tarkastellaan Xenon-valaisimien toimintaperiaatetta ja käyttöä. Niiden asentaminen on Suomessa sallittua, mutta tuo mukanaan muutaman edellytyksen, että niiden käyttö olisi turvallista.
Työhön on otettu myös esille eri valaisintyyppien oikeaoppinen käyttö Suomen tieliikenteessä.