Vastuullisuustyön jalkauttaminen leirintäalueella : ulkoisen viestinnän suunnitelma Suomi Camping Oy:lle
Jokinen, Jonna (2022)
Jokinen, Jonna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127830
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luotiin ulkoisen vastuullisuusviestinnän suunnitelma työn toimeksiantajalle Suomi Camping Oy:lle. Toimeksiantaja on hakemassa Ekokompassi-ympäristösertifikaattia sekä on mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland (STF) ohjelmassa.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli luoda suunnitelma vastuullisuusviestinnän toteuttamiseen Suomi Camping Oy:n toimipisteissä sekä ulkoisissa viestintäkanavissa kuten sosiaalisessa mediassa. Toimeksiantaja hyödyntää viestintäsuunnitelmaa osana Ekokompassiin ja STF-merkkiin kuuluvina aineistoina.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin viestintää ilmiönä, viestinnän suunnittelua, vastuullisuuden ulottuvuuksia ja vastuullisuusviestintää. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin benchmarkingia, ja sen kohteena oli vapaasti saatavilla oleva verkkoaineisto. Benchmarkingiin valittiin kolme suomalaista yritystä, joille on myönnetty Ekokompassi-ympäristösertifikaatti. Aineistonkeruun tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoja mukaillen.
Työn toiminnallinen osuus, eli viestintäsuunnitelma, toteutettiin teoriaosuuksien, benchmarkingin tulosten ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta. Suunnitelma sisältää konkreettista tietoa ja ideoita Suomi Camping Oy:n vastuullisuusviestinnän toteuttamiseen ulkoisille kohderyhmille. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus ei ole julkinen asiakirja.
Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli luoda suunnitelma vastuullisuusviestinnän toteuttamiseen Suomi Camping Oy:n toimipisteissä sekä ulkoisissa viestintäkanavissa kuten sosiaalisessa mediassa. Toimeksiantaja hyödyntää viestintäsuunnitelmaa osana Ekokompassiin ja STF-merkkiin kuuluvina aineistoina.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoreettisessa osuudessa käsiteltiin viestintää ilmiönä, viestinnän suunnittelua, vastuullisuuden ulottuvuuksia ja vastuullisuusviestintää. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin benchmarkingia, ja sen kohteena oli vapaasti saatavilla oleva verkkoaineisto. Benchmarkingiin valittiin kolme suomalaista yritystä, joille on myönnetty Ekokompassi-ympäristösertifikaatti. Aineistonkeruun tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoja mukaillen.
Työn toiminnallinen osuus, eli viestintäsuunnitelma, toteutettiin teoriaosuuksien, benchmarkingin tulosten ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta. Suunnitelma sisältää konkreettista tietoa ja ideoita Suomi Camping Oy:n vastuullisuusviestinnän toteuttamiseen ulkoisille kohderyhmille. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus ei ole julkinen asiakirja.