Kulttuurihyvinvointia lapsille : saavutettavaa taidetoimintaa kehittämässä Lasten ja nuorten taidekeskus Annantalolla
Tallqvist, Virpi (2022)
Tallqvist, Virpi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927473
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin tarkoituksena on tutkia, miten saavutettavaksi Lasten ja nuorten taidekeskus Annantalon avoimeen toimintaan osallistuvat lapset ja heidän vanhempansa kokevat toiminnan. Kehittämisprojektin tavoitteena on selvittää, miten saavutettavuutta voidaan lisätä, että se vastaa erityisesti neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lasten tarpeita.
Kehittämisprojektissa kokeillaan työpajamallia, jossa on huomioitu lasten erityisiä tarpeita mm. toimintaympäristöä muokkaamalla. Aineiston kerääminen toteutuu työpajojen yhteydessä lapsille ja aikuisille suunnattujen kyselyiden ja osallistuvan havainnoinnin avulla. Aineiston analysoinnissa käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Aineistosta nousee esiin kolme keskeistä teemaa, jotka vaikuttavat työpajojen saavutettavuuteen. Näitä ovat ohjaajien toimintaan liittyvät tekijät, toimintaympäristöön liittyvät tekijät sekä osallistujiin liittyvät tekijät. Saavutettavuutta voidaan lisätä huomioimalla osallistujien yksilölliset tarpeet, muokkaamalla toimintaympäristöä, rajaamalla ryhmäkokoa, lisäämällä ohjaajien tietotaitoa sekä toiminnan maksuttomuudella. On tärkeä huomioida, että alakouluikäiset lapset ja heidän vanhempansa haluavat osallistua yhdessä taidetoimintaan. Yhteinen ilo on keskeistä taidetoiminnassa ja lisää hyvinvointia. The aim of the development project is to find out how accessible children and their parents who participate in the activities of Annantalo Arts Centre for Children and Young people experience the activities and how accessibility can be increased to meet the needs of children with neuropsychiatric conditions particular.
The developmental project is experimenting a workshop model that takes into account the specific needs of children, for example by modifying the environment. Data collection will be carried out through questionnaires and participant observation. Data will be analysed using a data-driven content analysis.
Three main themes emerge from the data that affects the accessibility. These are the professionalism of the instructors, factors related to the environment, and factors related to the participants. Accessibility can be increased by taking into account the individual needs of participants, by adapting the environment, by limiting the size of groups, by increasing the skills of instructors and by making the activities free of charge. It is important to recognise that primary school-age children and their parents want to participate in art activities together. Shared enjoyment is central to art activities and contributes to well-being.
Kehittämisprojektissa kokeillaan työpajamallia, jossa on huomioitu lasten erityisiä tarpeita mm. toimintaympäristöä muokkaamalla. Aineiston kerääminen toteutuu työpajojen yhteydessä lapsille ja aikuisille suunnattujen kyselyiden ja osallistuvan havainnoinnin avulla. Aineiston analysoinnissa käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Aineistosta nousee esiin kolme keskeistä teemaa, jotka vaikuttavat työpajojen saavutettavuuteen. Näitä ovat ohjaajien toimintaan liittyvät tekijät, toimintaympäristöön liittyvät tekijät sekä osallistujiin liittyvät tekijät. Saavutettavuutta voidaan lisätä huomioimalla osallistujien yksilölliset tarpeet, muokkaamalla toimintaympäristöä, rajaamalla ryhmäkokoa, lisäämällä ohjaajien tietotaitoa sekä toiminnan maksuttomuudella. On tärkeä huomioida, että alakouluikäiset lapset ja heidän vanhempansa haluavat osallistua yhdessä taidetoimintaan. Yhteinen ilo on keskeistä taidetoiminnassa ja lisää hyvinvointia.
The developmental project is experimenting a workshop model that takes into account the specific needs of children, for example by modifying the environment. Data collection will be carried out through questionnaires and participant observation. Data will be analysed using a data-driven content analysis.
Three main themes emerge from the data that affects the accessibility. These are the professionalism of the instructors, factors related to the environment, and factors related to the participants. Accessibility can be increased by taking into account the individual needs of participants, by adapting the environment, by limiting the size of groups, by increasing the skills of instructors and by making the activities free of charge. It is important to recognise that primary school-age children and their parents want to participate in art activities together. Shared enjoyment is central to art activities and contributes to well-being.