Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lahjakas vai ahkerasti harjoitellut? : asenteiden vaikutukset musiikin harrastajien kehitykseen

Lumiaho, Riikka (2022)

 
Avaa tiedosto
Lumiaho_Riikka.pdf (269.6Kt)
Lataukset: 


Lumiaho, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027798
Tiivistelmä
Taitavia ja menestyneitä muusikoita kuvaillaan usein lahjakkaiksi. Musiikillisten taitojen kehittäminen huipputasolle vaatii kuitenkin mahdollisen lahjakkuuden lisäksi muun muassa vuosien keskittynyttä harjoittelua, hyvää opetusta sekä intohimoa musiikkiin. Jokainen ihminen voi kehittää musiikillisia taitojaan ainakin jossain määrin riippumatta synnynnäisen lahjakkuuden tai musikaalisuuden määrästä. Käsitykset musiikillisesta lahjakkuudesta synnynnäisenä ja pysyvänä ominaisuutena voivat johtaa soittoa ja laulua harrastavien ja opiskelevien muuttumattomuuden asenteeseen Carol Dweckin mindset-teorian näkökulmasta. Teorian mukaan ihmisillä on kaksi eri tapaa asennoitua mahdollisuuteen kehittää ominaisuuksiaan: muuttumattomuuden ja kasvun asenteet.

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää musiikillisen lahjakkuuden luonnetta, perehtyä musiikkiharrastajien asenteiden ilmenemismuotoihin ja vaikutuksiin oppimisprosessissa sekä tutkia tapoja kehittää asennetta. Aihetta käsiteltiin niin asiaa sivuavan kirjallisuuden ja tutkimusaineiston kuin tekijän omien kokemusten valossa. Myös kyselytutkimus asenteiden vaikutuksista musiikin harrastajien kehitykseen tehtiin, mutta tarkempia johtopäätöksiä ei voi vetää pienestä osallistujamäärästä johtuen.

Musiikkiharrastajan muuttumattomuuden asenne voi ilmetä esimerkiksi harjoittelun ja vaikeiden kappaleiden välttelemisenä, motivaation puutteena sekä vaikeutena ottaa vastaan rakentavaa palautetta. Oppilaiden asenteita kehittääkseen opettajan on hyvä miettiä tapoja, joilla hän antaa kehuja ja palautetta sekä opettaa harjoitteluperiaatteita. Lisää tutkimusta tarvitaan paitsi musiikkia harrastavien ja opiskelevien asenteista, myös opettajien asenteiden ilmenemismuodoista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste