Viestintäosaamisen tuotteistaminen konsulttiyrityksen toimintaa suunniteltaessa
Vakkamaa, Maria (2022)
Vakkamaa, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927656
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää millaisia viestintään ja markkinointiin liittyviä tarpeita mikro- ja pienyrittäjillä on, ja sen jälkeen hyödyntää tieto tuotteistamalla palvelupaketteja viestinnän konsulttiyrityksen käyttöön asiakkaille tarjottaviksi.
Mikro- ja pienyrittäjille toteutettiin anonyymi kysely heidän kokemuksistaan ja tarpeistaan yrityksensä viestintään ja markkinointiin liittyen. Puolet vastanneista, 71 yrityksestä, oli hyödyntänyt ulkopuolista viestintä- ja markkinointiapua. Eniten oli käytetty ja tarvetta oli sosiaaliseen mediaan ja verkkosivuihin liittyvissä asioissa, esitteissä ja valo- sekä videokuvauksessa. Viestintäkoulutukselle koettiin olevan runsaasti tarvetta, vaikkei sitä ollut aiemmin juurikaan hyödynnetty.
Kyselyn vastaukset antoivat kehittämishankkeeseen merkittävän tietopohjan. Tietopohjana ja käsiteltävien aihepiirien taustoituksessa hyödynnettiin kattavasti myös viestintään, markkinointiin, tuotteistamiseen sekä konsultin työhön liittyviä kirjallisuus- ja verkkolähteitä.
Kehittämishankkeen tuloksena tuotteistettiin seitsemän eri palvelupakettia, joita on tarkoitus hyödyntää suunnitteilla olevan viestinnän konsulttiyrityksen käyttöön ja räätälöidä tarpeiden mukaan.
Mikro- ja pienyrittäjille toteutettiin anonyymi kysely heidän kokemuksistaan ja tarpeistaan yrityksensä viestintään ja markkinointiin liittyen. Puolet vastanneista, 71 yrityksestä, oli hyödyntänyt ulkopuolista viestintä- ja markkinointiapua. Eniten oli käytetty ja tarvetta oli sosiaaliseen mediaan ja verkkosivuihin liittyvissä asioissa, esitteissä ja valo- sekä videokuvauksessa. Viestintäkoulutukselle koettiin olevan runsaasti tarvetta, vaikkei sitä ollut aiemmin juurikaan hyödynnetty.
Kyselyn vastaukset antoivat kehittämishankkeeseen merkittävän tietopohjan. Tietopohjana ja käsiteltävien aihepiirien taustoituksessa hyödynnettiin kattavasti myös viestintään, markkinointiin, tuotteistamiseen sekä konsultin työhön liittyviä kirjallisuus- ja verkkolähteitä.
Kehittämishankkeen tuloksena tuotteistettiin seitsemän eri palvelupakettia, joita on tarkoitus hyödyntää suunnitteilla olevan viestinnän konsulttiyrityksen käyttöön ja räätälöidä tarpeiden mukaan.