Yhdenvertaisesti erilaisia yhdessä : menetelmäkansio moninaisuuden kohtaamisen tueksi yläkoulussa
Engström, Sanna; Jaatinen, Saara (2022)
Engström, Sanna
Jaatinen, Saara
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027782
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda menetelmäkansio Ruskon kunnan Maunun koululle, jossa suoritetaan vuosiluokkia 7–9. Menetelmäkansion tavoitteena oli toiminnallisia ja luovia menetelmiä hyödyntäen tukea moninaisuuden kohtaamista ja yhdenvertaisuuden lisäämistä kouluympäristössä. Menetelmäkansiosta toivottiin helposti käytettävää ja yläkoulun koulurakenteeseen mukautuvaa. Maunun koulun toiveena oli, että harjoitteet olisi sidottu koulun oppiaineisiin.
Kehittämistyö alkoi tapaamisilla yhteistyökumppaneiden Maunun koulun sekä Diversi- Date hankkeen projektipäällikön kanssa. Tapaamisten pohjalta muodostui opinnäytetyön viitekehys. Menetelmäkansiossa on pyritty tuomaan esille niin sosionomin (AMK) osaamisalueita koulumaailmassa, kuin myös työvälineitä aineenopettajille vastata nykykoulumaailman vaatimuksiin.
Menetelmäkansion teoriapohjana toimivia käsitteitä olivat kulttuuri, moninaisuus ja rasismi. Käsitteet rajautuivat erityisesti Maunun koulun tarpeesta, jossa nimenomaisesti syrjintä ja epäasiallinen kohtelu oppilaiden keskuudessa johtui kulttuurillisista ominaisuuksista, kuten ihonväristä. Menetelmäkansion menetelmien perustana käytettiin interkulttuurisen kompetenssin, mentalisaation ja turvallisen tilan periaatteiden käsitteitä.
Lopputuloksena on menetelmäkansio, jossa on erilaisia harjoitteita. Menetelmäkansion käytön helpottamiseksi harjoitteiden yhteyteen on kirjattu harjoitteen tavoite ja tarkoitus, tarvittavat välineet sekä ehdotus harjoitteen sitoutumisesta eri oppiaineisiin. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä DiversiDate-hankkeen kanssa, joka vastaa menetelmäkansion taitosta kuvituksineen sekä tulevaisuuden levittämistyöstä.
Kehittämistyö alkoi tapaamisilla yhteistyökumppaneiden Maunun koulun sekä Diversi- Date hankkeen projektipäällikön kanssa. Tapaamisten pohjalta muodostui opinnäytetyön viitekehys. Menetelmäkansiossa on pyritty tuomaan esille niin sosionomin (AMK) osaamisalueita koulumaailmassa, kuin myös työvälineitä aineenopettajille vastata nykykoulumaailman vaatimuksiin.
Menetelmäkansion teoriapohjana toimivia käsitteitä olivat kulttuuri, moninaisuus ja rasismi. Käsitteet rajautuivat erityisesti Maunun koulun tarpeesta, jossa nimenomaisesti syrjintä ja epäasiallinen kohtelu oppilaiden keskuudessa johtui kulttuurillisista ominaisuuksista, kuten ihonväristä. Menetelmäkansion menetelmien perustana käytettiin interkulttuurisen kompetenssin, mentalisaation ja turvallisen tilan periaatteiden käsitteitä.
Lopputuloksena on menetelmäkansio, jossa on erilaisia harjoitteita. Menetelmäkansion käytön helpottamiseksi harjoitteiden yhteyteen on kirjattu harjoitteen tavoite ja tarkoitus, tarvittavat välineet sekä ehdotus harjoitteen sitoutumisesta eri oppiaineisiin. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä DiversiDate-hankkeen kanssa, joka vastaa menetelmäkansion taitosta kuvituksineen sekä tulevaisuuden levittämistyöstä.