Psykofyysisen fysioterapian menetelmät nuoren toimintakyvyn tukena
Jokitalo, Linnea; Kellokoski, Marjut (2022)
Jokitalo, Linnea
Kellokoski, Marjut
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927716
Tiivistelmä
Nuoruus ikävaiheena on haastava kehitysvaihe, sillä muutoksia tapahtuu ihmisessä niin fyysisellä kuin
psyykkiselläkin puolella. Aivojen kehitys on vielä kesken, joka näkyy usein nuoren käyttäytymisessä ja
tunne-elämässä. Ikäkausi vaatii paljon sopeutumista nuorelta, joten tie aikuisuuteen ei ole aina helppo.
Nuoruuden haasteet voivat tuntua kehossa ja mielessä. Mielen haasteet ovat yleisiä tänä päivänä, sillä joka
viides nuori kärsii jostain mielenterveydenhäiriöstä. Tämän lisäksi nuorten mieliä ei varmasti helpota vallitseva tilanne maailmalla.
Opinnäytetyön päätarkoitus oli antaa kokemuksia psykofyysisestä fysioterapiasta nuorille, joita yhdistää
arjen ja mielen haasteet. Opinnäytetyön toteutusmenetelmä on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimus
toteutettiin toiminnallisena pitäen kolme ryhmänohjausta 18–29-vuotiaille arjentaitopajan nuorille. Tutkimus tehtiin yhteistyössä arjentaitopajan kanssa. Kehittämistyöllä haluttiin vaikuttaa arjentaitopajan toimintaan tukien nuorten psyykkistä toimintakykyä voimavaralähtöisesti. Tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia sekä kehollisia ja mielensisäisiä vaikutuksia harjoitteilla oli tai voisiko harjoitteet toimia jatkossa
osana pajan toimintaa.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkien nuorten kokemuksia. Tutkimusaineistoa kerättiin erilaisten tehtävien,
Webropol-kyselylomakkeen ja havainnoinnin kautta. Tutkimus antaa aiheesta arvokasta tutkittua tietoa tarkastelemastamme näkökulmasta toimeksiantajalle, muille fysioterapeuteille sekä aiheesta kiinnostuneille
ihmisille.
Tutkimus osoitti, että osallistujat kokivat ryhmänohjaukset positiivisina ja hyödyllisinä itselleen. Tulokset
perustuivat kehollisiin vaikutuksiin, kuten lisääntyneeseen rentoutumisen, rauhoittumisen ja läsnäolon tunteeseen. Ryhmänohjaukseen liittyviä häiriötekijöitä olivat keskittymisvaikeudet ja sosiaalinen ympäristö.
Tulosten perusteella voidaan päätellä psykofyysisen fysioterapian vaikuttavan positiivisesti nuoren psyykkiseen toimintakykyyn.
psyykkiselläkin puolella. Aivojen kehitys on vielä kesken, joka näkyy usein nuoren käyttäytymisessä ja
tunne-elämässä. Ikäkausi vaatii paljon sopeutumista nuorelta, joten tie aikuisuuteen ei ole aina helppo.
Nuoruuden haasteet voivat tuntua kehossa ja mielessä. Mielen haasteet ovat yleisiä tänä päivänä, sillä joka
viides nuori kärsii jostain mielenterveydenhäiriöstä. Tämän lisäksi nuorten mieliä ei varmasti helpota vallitseva tilanne maailmalla.
Opinnäytetyön päätarkoitus oli antaa kokemuksia psykofyysisestä fysioterapiasta nuorille, joita yhdistää
arjen ja mielen haasteet. Opinnäytetyön toteutusmenetelmä on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimus
toteutettiin toiminnallisena pitäen kolme ryhmänohjausta 18–29-vuotiaille arjentaitopajan nuorille. Tutkimus tehtiin yhteistyössä arjentaitopajan kanssa. Kehittämistyöllä haluttiin vaikuttaa arjentaitopajan toimintaan tukien nuorten psyykkistä toimintakykyä voimavaralähtöisesti. Tavoitteena oli selvittää millaisia kokemuksia sekä kehollisia ja mielensisäisiä vaikutuksia harjoitteilla oli tai voisiko harjoitteet toimia jatkossa
osana pajan toimintaa.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkien nuorten kokemuksia. Tutkimusaineistoa kerättiin erilaisten tehtävien,
Webropol-kyselylomakkeen ja havainnoinnin kautta. Tutkimus antaa aiheesta arvokasta tutkittua tietoa tarkastelemastamme näkökulmasta toimeksiantajalle, muille fysioterapeuteille sekä aiheesta kiinnostuneille
ihmisille.
Tutkimus osoitti, että osallistujat kokivat ryhmänohjaukset positiivisina ja hyödyllisinä itselleen. Tulokset
perustuivat kehollisiin vaikutuksiin, kuten lisääntyneeseen rentoutumisen, rauhoittumisen ja läsnäolon tunteeseen. Ryhmänohjaukseen liittyviä häiriötekijöitä olivat keskittymisvaikeudet ja sosiaalinen ympäristö.
Tulosten perusteella voidaan päätellä psykofyysisen fysioterapian vaikuttavan positiivisesti nuoren psyykkiseen toimintakykyyn.