Golfkentän tuotteistus yritysmyynnissä
Portaankorva, Alex (2022)
Portaankorva, Alex
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227978
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan tuotteistamiseen ja yritysmyyntiin suomalaisten golf- kenttien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoite on kartoittaa golfkenttien tuotteistamisen ja yritysmyynnin nykytilanne sekä tuottaa toimintaan kehitysideoita. Työssä perehdytään siihen, mitä tuotteistaminen ja yritysmyynti tarkoittavat. Työn pohdinta-osiossa pyritään selvittämään näiden roolin käytännössä.
Opinnäytetyössä lukija johdatetaan tutustumaan tuotteistamiseen ja yritysmyyntiin teorian pohjalta tietoperustan osiossa. Tuotteistuksessa käsitellään tuote, tuotesuunnittelu sekä palveluiden tuotteistaminen. Yritysmyynnin osiossa käydään läpi myynti osana yrityksen toimintaa, myyntityötä ja menestyksekästä myyntiä.
Tuotteistamiseen ja yritysmyyntiin tutkija on hakenut käytännön esimerkkejä laadullisen teemahaastattelun kautta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta myynnistä vastaavaa henkilöä viideltä eri golfkentältä. Haastattelut antavat kattavan kuvan siitä, missä tilanteessa golfkenttien yritysmyynti ja tuotteistus ovat tällä hetkellä. Tutkimuksen tulokset tukevat tietoperustassa opittuja asioita ja niitä yhdistetään työn pääkysymystä vastatessa.
Opinnäytetyön keskeisimmät havainnot koskivat golf-alan toiminnan standardisoitumista ja käytäntöjen etäisyyttä teorian osoittamiin oikeisiin toimintatapoihin. Opinnäytetyö keskittyy tämän ohella tarjolla oleviin mahdollisuuksiin toiminnan kehittämiseksi. Samanlaiset toimintatavat jättävät todella vähän tilaa erottautua. Tutkimus osoitti, että tuotteistuksen ja yritysmyynnin suunnittelua tehdään odotettua vähemmän.
Opinnäytetyössä lukija johdatetaan tutustumaan tuotteistamiseen ja yritysmyyntiin teorian pohjalta tietoperustan osiossa. Tuotteistuksessa käsitellään tuote, tuotesuunnittelu sekä palveluiden tuotteistaminen. Yritysmyynnin osiossa käydään läpi myynti osana yrityksen toimintaa, myyntityötä ja menestyksekästä myyntiä.
Tuotteistamiseen ja yritysmyyntiin tutkija on hakenut käytännön esimerkkejä laadullisen teemahaastattelun kautta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta myynnistä vastaavaa henkilöä viideltä eri golfkentältä. Haastattelut antavat kattavan kuvan siitä, missä tilanteessa golfkenttien yritysmyynti ja tuotteistus ovat tällä hetkellä. Tutkimuksen tulokset tukevat tietoperustassa opittuja asioita ja niitä yhdistetään työn pääkysymystä vastatessa.
Opinnäytetyön keskeisimmät havainnot koskivat golf-alan toiminnan standardisoitumista ja käytäntöjen etäisyyttä teorian osoittamiin oikeisiin toimintatapoihin. Opinnäytetyö keskittyy tämän ohella tarjolla oleviin mahdollisuuksiin toiminnan kehittämiseksi. Samanlaiset toimintatavat jättävät todella vähän tilaa erottautua. Tutkimus osoitti, että tuotteistuksen ja yritysmyynnin suunnittelua tehdään odotettua vähemmän.