Marknadsföring via influencer - En studie i utbildningsbehov gällande influencersamarbete
Ollikkala, Kajsa (2022)
Ollikkala, Kajsa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227968
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vaikuttajamarkkinointia. Vaikuttaja on joku, jolla on vahva vaikutus sosiaalisen median kautta. Useat yritykset ovat omaksuneet sosiaalisen median tiedotusvälineenä. Yritykset ovat halunneet hyödyntää uutta suosittua viestintämenetelmää tavoittaakseen suuria määriä potentiaalisia asiakkaita. Yritykset käyttävät usein vaikuttajia markkinoinnin välineenä. Tämä voi aiheuttaa haasteita yritykselle, kun se päättää käyttää ulkopuolisia palveluita markkinoinnissaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa yritysten kokemuksista ja tietotasosta vaikuttajamarkkinoinnissa sekä selvittää yritysten koulutustarvetta vaikuttajamarkkinointiin liittyen. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia kokemuksia vaikuttajilla oli yritysyhteistyöstä. Tämä tehtiin vertaamalla eri yritysten ja vaikuttajien näkökulmia.
Teoreettinen osa käsitteli markkinointiviestintää, digitaalista markkinointia ja vaikuttajayhteistyötä. Empiirinen osuus tehtiin haastatteluina, joissa tutkimuksen tekijä haastatteli kahden yrityksen toimitusjohtajaa sekä kahta vaikuttajaa. Tavoitteena oli tunnistaa yritysten tieto- ja koulutustarpeet vaikuttajamarkkinoinnin eri osa-alueilla.
Tutkimuksen tekijä analysoi myös yritysten kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista ja millaisia kokemuksia vaikuttajilla oli yhteistyöstä yritysten kanssa. Tutkimustulokset osoittavat, että yrityksillä oli positiivisia kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista. Vaikuttajamarkkinoinnin eri osa-alueiden osalta tutkimuksen tekijä tunnisti huomattavia eroja yritysten omissa koulutustarveanalyyseissa verrattuna siihen, mitä vaikuttajat pitivät yritysten koulutustarpeina. Vaikka vaikuttajat kokivat, että yritykset tarvitsivat koulutusta, vaikuttajilla oli positiivisia kokemuksia yhteistyöstä yritysten kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa yritysten kokemuksista ja tietotasosta vaikuttajamarkkinoinnissa sekä selvittää yritysten koulutustarvetta vaikuttajamarkkinointiin liittyen. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia kokemuksia vaikuttajilla oli yritysyhteistyöstä. Tämä tehtiin vertaamalla eri yritysten ja vaikuttajien näkökulmia.
Teoreettinen osa käsitteli markkinointiviestintää, digitaalista markkinointia ja vaikuttajayhteistyötä. Empiirinen osuus tehtiin haastatteluina, joissa tutkimuksen tekijä haastatteli kahden yrityksen toimitusjohtajaa sekä kahta vaikuttajaa. Tavoitteena oli tunnistaa yritysten tieto- ja koulutustarpeet vaikuttajamarkkinoinnin eri osa-alueilla.
Tutkimuksen tekijä analysoi myös yritysten kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista ja millaisia kokemuksia vaikuttajilla oli yhteistyöstä yritysten kanssa. Tutkimustulokset osoittavat, että yrityksillä oli positiivisia kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista. Vaikuttajamarkkinoinnin eri osa-alueiden osalta tutkimuksen tekijä tunnisti huomattavia eroja yritysten omissa koulutustarveanalyyseissa verrattuna siihen, mitä vaikuttajat pitivät yritysten koulutustarpeina. Vaikka vaikuttajat kokivat, että yritykset tarvitsivat koulutusta, vaikuttajilla oli positiivisia kokemuksia yhteistyöstä yritysten kanssa.