Toiminnallisuuden ryhmämuotoinen arviointi : opas nuorten neuropsykiatrian asiakkaiden kanssa työskenteleville toimintaterapeuteille
Selovuo, Nea; Sipolainen, Nea; Peippo, Saija (2022)
Selovuo, Nea
Sipolainen, Nea
Peippo, Saija
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927714
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Tavoitteena oli luoda neuropsykiatrian nuorille asiakkaille soveltuva ryhmämuotoisen arvioinnin menetelmä toimintaterapeuttien käyttöön. Toimeksiantajina toimivat Tyks Raision sairaalan neuropsykiatrian työryhmien toimintaterapeutit. Ryhmämuotoisen arvioinnin kehittämistä ohjasivat Toimintaterapeuttiliiton hyvät arviointikäytännöt, ammattieettiset ohjeet, työnantajakohtaiset suositukset ja dokumentointia ohjaavat luokitukset ja nimikkeistöt.
Ryhmämuotoisen arvioinnin asiakasryhmä koostuu nuorista neuropsykiatrian asiakkaista. Kehityksellisillä neuropsykiatrian häiriöillä tarkoitetaan kokonaisuutta, johon liittyvät ADHD, autisminkirjon häiriöt ja Touretten oireyhtymä. Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt ilmenevät jo lapsuuden aikana, mutta joskus ne tulevat piirteineen selkeämmin näkyviksi vasta nuoruudessa. Kehityksellisissä neuropsykiatrisissa häiriöissä toiminnallisuuden haasteiden taustalla on usein joko toiminnanohjauksen, vuorovaikutuksen tai aistitiedon käsittelyn vaikeudet.
Kehittämistyönä toteutettu opas tukee toimintaterapeutin toimintakeskeistä harkintaa ryhmämuotoisen arvioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Arvioinnin toimintakeskeisyyttä tukee toimintaterapiaintervention prosessimalli (OTIPM) ja Transaktionaalinen toiminnan malli (TMO). Osana toimintakeskeistä arviointiprosessia esitellään nuorille neuropsykiatrian asiakkaille soveltuvia arviointimenetelmiä.
Kehittämistyöprosessin tukena hyödynnettiin konstruktivistista mallia, minkä vuoksi työskentelyssä korostui työskentelyn uudelleensuuntaaminen jatkuvan reflektion ja arvioinnin pohjalta. Kehittämistyön tuloksena syntyi ryhmämuotoisen arvioinnin opas. This bachelor’s thesis is a development project. The objective was to create a group assessment suitable for young neuropsychiatric clients. The occupational therapists of Tyks Raisio hospital were the employers for this project.
The group assessment is based on World Federation of Occupational Therapists’ Code of Ethics (2016) and Finnish Federation of Occupational Therapists’ (Suomen toimintaterapeuttiliitto ry) assessment guidelines (Hyvät arviointikäytännöt 2021). Also, it takes into consideration employers’ guidelines and guidelines for documentation.
Young neuropsychiatric clients are the client group of this group assessment. Developmental neuropsychiatric disorders include ADHD, Autism spectrum disorders and Tourette Syndrome. Developmental neuropsychiatric disorders begin early in childhood, but sometimes these neuropsychiatric symptoms become more apparent in adolescence. Occupational challenges often result from problems in executive functioning, social interaction, or sensory processing, which are common in developmental neuropsychiatric disorders.
This guidebook is designed to support occupational therapists’ occupation centered reasoning in planning and implementing the group assessment. The Occupation Therapy Intervention Model (OTIPM) and Transactional Model of Occupation (TMO) support occupation centered reasoning in evaluation. Assessment methods suitable for young neuropsychiatric clients are presented as a part of the occupation centered evaluation process.
In this project the constructive process model was used as a development model. During the development process reflective working methods and dialogic communication were used between the authors and the employer. As a result of this development project, a guidebook for occupational therapy group assessment was made.
Ryhmämuotoisen arvioinnin asiakasryhmä koostuu nuorista neuropsykiatrian asiakkaista. Kehityksellisillä neuropsykiatrian häiriöillä tarkoitetaan kokonaisuutta, johon liittyvät ADHD, autisminkirjon häiriöt ja Touretten oireyhtymä. Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt ilmenevät jo lapsuuden aikana, mutta joskus ne tulevat piirteineen selkeämmin näkyviksi vasta nuoruudessa. Kehityksellisissä neuropsykiatrisissa häiriöissä toiminnallisuuden haasteiden taustalla on usein joko toiminnanohjauksen, vuorovaikutuksen tai aistitiedon käsittelyn vaikeudet.
Kehittämistyönä toteutettu opas tukee toimintaterapeutin toimintakeskeistä harkintaa ryhmämuotoisen arvioinnin suunnittelussa ja toteutuksessa. Arvioinnin toimintakeskeisyyttä tukee toimintaterapiaintervention prosessimalli (OTIPM) ja Transaktionaalinen toiminnan malli (TMO). Osana toimintakeskeistä arviointiprosessia esitellään nuorille neuropsykiatrian asiakkaille soveltuvia arviointimenetelmiä.
Kehittämistyöprosessin tukena hyödynnettiin konstruktivistista mallia, minkä vuoksi työskentelyssä korostui työskentelyn uudelleensuuntaaminen jatkuvan reflektion ja arvioinnin pohjalta. Kehittämistyön tuloksena syntyi ryhmämuotoisen arvioinnin opas.
The group assessment is based on World Federation of Occupational Therapists’ Code of Ethics (2016) and Finnish Federation of Occupational Therapists’ (Suomen toimintaterapeuttiliitto ry) assessment guidelines (Hyvät arviointikäytännöt 2021). Also, it takes into consideration employers’ guidelines and guidelines for documentation.
Young neuropsychiatric clients are the client group of this group assessment. Developmental neuropsychiatric disorders include ADHD, Autism spectrum disorders and Tourette Syndrome. Developmental neuropsychiatric disorders begin early in childhood, but sometimes these neuropsychiatric symptoms become more apparent in adolescence. Occupational challenges often result from problems in executive functioning, social interaction, or sensory processing, which are common in developmental neuropsychiatric disorders.
This guidebook is designed to support occupational therapists’ occupation centered reasoning in planning and implementing the group assessment. The Occupation Therapy Intervention Model (OTIPM) and Transactional Model of Occupation (TMO) support occupation centered reasoning in evaluation. Assessment methods suitable for young neuropsychiatric clients are presented as a part of the occupation centered evaluation process.
In this project the constructive process model was used as a development model. During the development process reflective working methods and dialogic communication were used between the authors and the employer. As a result of this development project, a guidebook for occupational therapy group assessment was made.