KULPS-kirjastopolun asiakaspalautteet : alakoulun opettajien palaute
Santala, Sari (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027759
Tiivistelmä
Espoon kaupunginkirjasto on luonut kirjaston ja koulun väliselle yhteistyölle KULPS-kirjastopolun. Kirjastopolku on aktiivisessa käytössä ja vakiinnuttanut paikkansa yhtenä kirjaston toimintamuodoista. Kirjaston lasten ja nuorten toimintaa suunnittelevien ja koordinoivien kirjastopedagogien keskuudessa oli mielenkiintoa saada tarkempaa tietoa KULPS-kirjastopolun asiakastyytyväisyydestä. Tavoitteena on saada tietoa, kuinka tyytyväisiä alakoulun opettajat ovat kirjastopolun toimitaan ja millaisia kehitystoiveita heillä on palvelujen sisällön suhteen. Tutkimuksen toimeksiantajana on Espoon kaupunginkirjasto. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään kirjastopolun kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriapohjana on lukututkimuksen teoriaa useasta eri tutkimuksesta ja hankkeesta ja kirjaston ja koulun yhteistyötä Espoossa. Tutkimusmenetelminä käytettiin asiantuntijahaastattelua, tekstin teemoittelua ja tyypittelyä, kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä kuten kyselytulosten keskiarvojen laskemista.
Tulosten mukaan opettajat ovat tyytyväisiä kirjastopolun sisältöön ja toimintaan. Kirjastopolun tapahtumiin osallistuvat opettajat näkevät kirjaston toiminnan tärkeänä ja hyödyllisenä. Heillä on joitakin kehitystoiveita sisällön ja toimintatapojen suhteen.
Opinnäytetyön teoriapohjana on lukututkimuksen teoriaa useasta eri tutkimuksesta ja hankkeesta ja kirjaston ja koulun yhteistyötä Espoossa. Tutkimusmenetelminä käytettiin asiantuntijahaastattelua, tekstin teemoittelua ja tyypittelyä, kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä kuten kyselytulosten keskiarvojen laskemista.
Tulosten mukaan opettajat ovat tyytyväisiä kirjastopolun sisältöön ja toimintaan. Kirjastopolun tapahtumiin osallistuvat opettajat näkevät kirjaston toiminnan tärkeänä ja hyödyllisenä. Heillä on joitakin kehitystoiveita sisällön ja toimintatapojen suhteen.