Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nepsy coaching på distans för föräldrar med ADHD

Hanh, Hoang (2022)

 
Avaa tiedosto
Hanh_Hoang.pdf (793.9Kt)
Lataukset: 


Hanh, Hoang
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228034
Tiivistelmä
Antalet vuxna med diagnosen ADHD har ökat, men stödet specifikt för föräldrar med ADHD har inte hunnit i kapp med behoven. Samtidigt visar en märkbar nedgång på föräldrars mående och en global ökning på fall av föräldraburnout noterades under Covid-19 pandemin. I takt med att undvika närkontakt, skapades alternativa sätt att mötas. Digitaliseringen lägger sina spår i samhällets alla nischer och kräver utveckling av nya stödåtgärder. Detta arbete är en produktutveckling vars syftet är att få en bredare kunskap om upplevelser kring distanscoaching och ta reda på vad som krävs för ett lyckat distansmöte. Målet med arbetet är att skapa en struktur för en service i form av nepsy coaching på distans för föräldrar med ADHD. Den teoretiska referensramen bygger på tidigare forskning om brukarens upplevelser av distanscoaching och teori kring digital interaktion. Förförståelsen lyfter fram olika strukturer av coaching. Kunskapen om specifika utmaningar i föräldraskapet hos föräldrar med ADHD beaktas under produktutvecklingens gång. Tematisk analys användes som analysmetod. Resultatet från produktutvecklingen blev servicen Nepsy coaching på distans för föräldrar med ADHD. Programmet innehåller sju till tio träffar, där man genom att identifiera styrkor, psykoedukation och ett målmedvetet arbetssätt stärker brukaren i sin föräldraroll. Coachens främsta uppgift är att bekräfta individen, aktivera utvecklingsprocessen och strukturera träffarna. Servicen används av föräldrar med diagnosen ADHD eller med symptom av ADHD, som är i behov av stöd i föräldraskapet. Servicens struktur fungerar som ett arbetsredskap för coachen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste