Kunnonkodin aistimodulaatiohuone : suunnitelma aistimodulaatiohuoneesta Kunnonkodin oppimisympäristöön
Hämäläinen, Ella; Partanen, Laura (2022)
Hämäläinen, Ella
Partanen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228032
Tiivistelmä
Turun ammattikorkeakoulun Kunnonkodin oppimisympäristö toimii esittely- ja opetustilana erilaisille esteettömyysratkaisuille ja apuvälineille. Toimintaa halutaan jatkossa laajentaa myös aistimodulaation esittelyyn, jonka vuoksi toimeksiantaja pyysi suunnitelmaa mahdollisesta aistimodulaatiohuoneesta Kunnonkotiin.
Kehittämistyön tavoitteeksi asetettiin aistimodulaatiohuoneen hyödyntäminen osana Turun ammattikorkeakoulun Sun Hyvä Elämä -klinikan toimintaa ja mahdollinen taloudellinen hyöty myytävän palvelun muodossa. Esittely- ja opetuskäytön seurauksena mahdollisuudet aistimodulaation yleisen tunnettuuden lisäämiseen opiskelijoiden ja ammattilaisten keskuudessa laajenevat.
Kehittämistyö toteutettiin kirjallisuutta ja tutkimustietoa hyödyntäen sekä muita aistimodulaatiohuoneita vertaisarvioiden. Prosessin aikana käytiin keskusteluja tekijöiden ja toimeksiantajan välillä, reflektoitiin aihetta ja tutustuttiin erilaisiin aistimodulaatiovälineisiin. Vertaisarvioinnit toteutettiin Benchmarking -menetelmää hyödyntäen ja suunnitelma luotiin vastaamaan olemassa olevan tilan resursseja.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi toteuttamiskelpoinen suunnitelma aistimodulaatiohuoneesta sisältäen listan hankintasuosituksista kahdelle eri
budjettiluokalle sekä pohjapiirustuksen ehdotetusta huoneen tilankäytöstä.
Kehittämistyön tavoitteeksi asetettiin aistimodulaatiohuoneen hyödyntäminen osana Turun ammattikorkeakoulun Sun Hyvä Elämä -klinikan toimintaa ja mahdollinen taloudellinen hyöty myytävän palvelun muodossa. Esittely- ja opetuskäytön seurauksena mahdollisuudet aistimodulaation yleisen tunnettuuden lisäämiseen opiskelijoiden ja ammattilaisten keskuudessa laajenevat.
Kehittämistyö toteutettiin kirjallisuutta ja tutkimustietoa hyödyntäen sekä muita aistimodulaatiohuoneita vertaisarvioiden. Prosessin aikana käytiin keskusteluja tekijöiden ja toimeksiantajan välillä, reflektoitiin aihetta ja tutustuttiin erilaisiin aistimodulaatiovälineisiin. Vertaisarvioinnit toteutettiin Benchmarking -menetelmää hyödyntäen ja suunnitelma luotiin vastaamaan olemassa olevan tilan resursseja.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi toteuttamiskelpoinen suunnitelma aistimodulaatiohuoneesta sisältäen listan hankintasuosituksista kahdelle eri
budjettiluokalle sekä pohjapiirustuksen ehdotetusta huoneen tilankäytöstä.
