Testing freemium business model for Tori Autot
Uotila, Mari (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121227937
Tiivistelmä
Autoliiketoiminta elää murrosta. Autojen käyttövoiman sähköistymisestä ja digitalisaatiosta on puhuttu jo vuosia, mutta Covid-19-kriisi sekä Ukrainan sota ovat tuoneet yhä suuremman muutospaineen alalle. Kuluttajien ostokäyttäytyminen on lisäksi jo muuttunut ja muuttuu edelleen. Internet ei ole enää vain tiedonhankintaväline vaan koko ostopolku kuljetaan internetissä. Tulevaisuuden kysymyksiä tulee olemaan myös se, kuinka moni jatkossa haluaa ostaa auton, eri vaihtoehtojen lisääntyessä.
Tori Autot on kategoria Tori-markkinapaikalla. Se on ollut yksi käytetyimmistä autoportaaleista Suomessa jo vuosien ajan. Tori Autojen tekninen toteutus tuli tiensä päähän ja uusi Tori Autot kehitettiin vastaamaan nykypäivän sekä tulevaisuuden tarpeita. Kehitystyön aikana oli hyvä hetki arvioida myös olemassa olevaa kirjautumismallista liiketoimintamallia. Kaikille asiakkaille tarjottiin testijakson ajan Freemium-palvelua.
Opinnäytetyössä tutkittiin veloituksettoman testijakson aikana kerättyä tietoa ja verrattiin siitä saatuja tuloksia liiketoimintamallien sekä asiakassuhdemetriikoiden teoreettisiin viitekehyksiin. Vaikka Freemium-malli on nykyisin hyvin suosittu liiketoimintamalli, opinnäytetyön tulokset osoittavat, että se ei ole kannattava Tori Autoille.
Tori Autot on kategoria Tori-markkinapaikalla. Se on ollut yksi käytetyimmistä autoportaaleista Suomessa jo vuosien ajan. Tori Autojen tekninen toteutus tuli tiensä päähän ja uusi Tori Autot kehitettiin vastaamaan nykypäivän sekä tulevaisuuden tarpeita. Kehitystyön aikana oli hyvä hetki arvioida myös olemassa olevaa kirjautumismallista liiketoimintamallia. Kaikille asiakkaille tarjottiin testijakson ajan Freemium-palvelua.
Opinnäytetyössä tutkittiin veloituksettoman testijakson aikana kerättyä tietoa ja verrattiin siitä saatuja tuloksia liiketoimintamallien sekä asiakassuhdemetriikoiden teoreettisiin viitekehyksiin. Vaikka Freemium-malli on nykyisin hyvin suosittu liiketoimintamalli, opinnäytetyön tulokset osoittavat, että se ei ole kannattava Tori Autoille.