Tanssi maalauksen materiaalina
Hannula, Inka (2022)
Hannula, Inka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121127872
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään tanssin käyttämistä maalauksen materiaalina. Työssä tarkastellaan tanssia ja maalausta yhdistävää prosessia ja sen etenemistä sekä kuvataiteilijan että tanssijan näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on etsiä prosessin kuvaamiseen sopivia käsitteitä muun muassa uusmaterialismista, esittäviin taiteisiin liittyvistä metodeista ja teorioista sekä taiteentutkimuksen perinteistä.
Opinnäytetyössä tarkastelun kohteena on kuvataiteilijan ja tanssijan yhteistyössä toteuttama prosessi, jossa tanssi on olennaisessa roolissa maalauksen materiaalina. Prosessin tavoitteena on toteuttaa maalaus, joka on myös itsenäisesti toimiva teos.
Tanssia ja maalausta yhdistävään prosessiin liittyviä materiaaleja, metodeja sekä niihin vaikuttavia tekijöitä tarkastellaan aluksi uusmaterialismin kautta. Uusmaterialismista muodostui tutkija ja taidehistorioitsija Katve-Kaisa Kontturin haastattelun myötä kattava taustateoria tutkimukselle. Siitä käsin lähdetään määrittelemään taiteilijoiden välistä yhteyttä ja työskentelytapoja myös muissa yhteyksissä käytettävien käsitteiden kautta.
Opinnäytetyössä käydään läpi improvisaatioon, kinesteettiseen empatiaan, intuitioon ja hiljaiseen tietoon liittyviä käsitteitä ja pohditaan niiden yhtymäkohtia tutkimuksen kohteena olevaan prosessiin. Opinnäytetyön lopussa pohditaan myös toimivan maalauksen muodostumista. Sopivien käsitteiden avulla löytyi tapa kuvata prosessin etenemistä ja selkeyttää sen sisältöön vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyössä tarkastelun kohteena on kuvataiteilijan ja tanssijan yhteistyössä toteuttama prosessi, jossa tanssi on olennaisessa roolissa maalauksen materiaalina. Prosessin tavoitteena on toteuttaa maalaus, joka on myös itsenäisesti toimiva teos.
Tanssia ja maalausta yhdistävään prosessiin liittyviä materiaaleja, metodeja sekä niihin vaikuttavia tekijöitä tarkastellaan aluksi uusmaterialismin kautta. Uusmaterialismista muodostui tutkija ja taidehistorioitsija Katve-Kaisa Kontturin haastattelun myötä kattava taustateoria tutkimukselle. Siitä käsin lähdetään määrittelemään taiteilijoiden välistä yhteyttä ja työskentelytapoja myös muissa yhteyksissä käytettävien käsitteiden kautta.
Opinnäytetyössä käydään läpi improvisaatioon, kinesteettiseen empatiaan, intuitioon ja hiljaiseen tietoon liittyviä käsitteitä ja pohditaan niiden yhtymäkohtia tutkimuksen kohteena olevaan prosessiin. Opinnäytetyön lopussa pohditaan myös toimivan maalauksen muodostumista. Sopivien käsitteiden avulla löytyi tapa kuvata prosessin etenemistä ja selkeyttää sen sisältöön vaikuttavia tekijöitä.