"Se on koko kouluyhteisön jäsen" : kouluvalmentajan tarve koulumaailmassa rehtorien ja opettajien näkökulmasta
Lindqvist, Susan; Silanterä, Roosa (2022)
Lindqvist, Susan
Silanterä, Roosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228003
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä laadullista tutkimustietoa kouluvalmentajan roolista ja sen merkityksestä opettajien ja rehtorien näkökulmasta. Tarkoituksena on, että kerättyä tietoa voidaan hyödyntää jatkossa kouluvalmentajien työn kehittämisessä. Tavoitteena oli lisätä tietoisuutta kouluvalmentajien työn merkityksellisyydestä sekä lisätä tietoa dialogisen vuoropuhelun merkityksestä kouluvalmentajien ja koulun muun henkilökunnan välillä. Opinnäytetyössä selvitettiin rehtorien, opettajien sekä kouluvalmentajien näkökulmasta, miten he näkevät koulunvalmentajien roolin kouluissaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään kouluvalmentajan työnkuvaa ja roolia koulumaailmassa yhteisöllisyyden näkökulmasta sekä miten eri hankkeet ovat osallistaneet kouluvalmentajia. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kouluvalmentajia, rehtoreita sekä opettajia Tampereen eri yhtenäiskouluista. Opinnäytetyön yhteistyötahona oli Tampereen kaupunki.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruuseen käytettiin teemahaastatteluja sekä lomakehaastatteluja. Litteroitu aineisto käsiteltiin sisältöanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittivat, että kouluvalmentajan työ nähdään kouluissa hyödyllisenä sekä tarpeellisena. Tutkimustulosten pohjalta kouluvalmentajien työ on edelleen näkymätöntä. Tämän myötä tarve lisätä tietoa ja tehdä työtä näkyväksi on suuri.
Kouluvalmentajien roolin vaikutus kouluissa kaipaa lisää tutkimuksia ja keskustelua teeman ympärillä. Tutkimustulokset osoittivat, että kouluvalmentajille on tarvetta esimerkiksi alakouluissa, joissa heitä ei vielä ole. Tulevaisuudessa tätä tutkimusta sekä uusia tutkimusmateriaaleja hyödyntäen voitaisiin luoda opas kouluvalmentajien perustyönkuvasta, joka toimisi konkreettisena esimerkkinä kouluvalmentajan mahdollisesta roolista kouluissa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään kouluvalmentajan työnkuvaa ja roolia koulumaailmassa yhteisöllisyyden näkökulmasta sekä miten eri hankkeet ovat osallistaneet kouluvalmentajia. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kouluvalmentajia, rehtoreita sekä opettajia Tampereen eri yhtenäiskouluista. Opinnäytetyön yhteistyötahona oli Tampereen kaupunki.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruuseen käytettiin teemahaastatteluja sekä lomakehaastatteluja. Litteroitu aineisto käsiteltiin sisältöanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittivat, että kouluvalmentajan työ nähdään kouluissa hyödyllisenä sekä tarpeellisena. Tutkimustulosten pohjalta kouluvalmentajien työ on edelleen näkymätöntä. Tämän myötä tarve lisätä tietoa ja tehdä työtä näkyväksi on suuri.
Kouluvalmentajien roolin vaikutus kouluissa kaipaa lisää tutkimuksia ja keskustelua teeman ympärillä. Tutkimustulokset osoittivat, että kouluvalmentajille on tarvetta esimerkiksi alakouluissa, joissa heitä ei vielä ole. Tulevaisuudessa tätä tutkimusta sekä uusia tutkimusmateriaaleja hyödyntäen voitaisiin luoda opas kouluvalmentajien perustyönkuvasta, joka toimisi konkreettisena esimerkkinä kouluvalmentajan mahdollisesta roolista kouluissa.