Maahanmuuttajataustaisten lasten kaveritaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Haaparanta, Inka; Rekola, Saara (2022)
Haaparanta, Inka
Rekola, Saara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228042
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli maahanmuuttajataustaisten lasten kaveritaitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka maahanmuuttajataustaisten lasten kaveritaitoja ja kaverisuhteiden syntymistä tuetaan. Lisäksi opinnäytetyössä oli tarkoituksena tuoda esiin kasvattajan roolia maahanmuuttajataustaisten kotoutumisessa ja kaverisuhteiden tukemisessa. Tarkoituksena oli myös selvittää maahanmuuttajataustaisten lasten mahdollisesti kohtaamia haasteita kuten kiusaamista ja syrjintää, kaverisuhteissa. Tavoitteena oli tuoda ilmi varhaiskasvatuksen opettajien käyttämiä menetelmiä maahanmuuttajataustaisten lasten kaveritaitojen tukemiseksi. Tavoitteena oli myös selvittää maahanmuuttajataustaisten lasten kohtaamien haasteiden, esimerkiksi kiusaamisen ja syrjinnän, ilmenemisen muotoja.
Tutkimusote oli laadullinen. Haastatteluun osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa eräästä tamperelaisesta päiväkodista. Haastattelu toteutettiin sähköpostitse.
Tutkimuksen tuloksista tärkeimpinä nousi esiin kasvattajan lämmin vuorovaikutus ja kohtaaminen sekä maahanmuuttajalasten että heidän perheidensä kanssa. Tulokset osoittivat maahanmuuttajataustaisten lasten kielitaidon merkityksen kaverisuhteissa. Tuloksista kävi ilmi myös se, että haasteita, kuten kiusaamista tai syrjintää, ei pääosin esiintynyt. Haasteena sen sijaan korostui erilainen aikakäsitys sekä vanhempien asenteet.
Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat tärkeiksi sensitiivisen kohtaamisen lasten ja perheiden kanssa. Vastauksista voidaan päätellä, että kielen merkitys on suuri sekä lasten että perheiden kanssa toimittaessa. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat pitivät monikulttuurisuutta rikkautena. Tuloksia ei voida yleistää pienen otannan vuoksi. Tuloksiin vaikutti suuri, monikulttuurinen paikkakunta ja pieni otanta, joten suurempi otanta pienemmällä paikkakunnalla saattaa tuoda erilaiset tulokset.
Tutkimusote oli laadullinen. Haastatteluun osallistui viisi varhaiskasvatuksen opettajaa eräästä tamperelaisesta päiväkodista. Haastattelu toteutettiin sähköpostitse.
Tutkimuksen tuloksista tärkeimpinä nousi esiin kasvattajan lämmin vuorovaikutus ja kohtaaminen sekä maahanmuuttajalasten että heidän perheidensä kanssa. Tulokset osoittivat maahanmuuttajataustaisten lasten kielitaidon merkityksen kaverisuhteissa. Tuloksista kävi ilmi myös se, että haasteita, kuten kiusaamista tai syrjintää, ei pääosin esiintynyt. Haasteena sen sijaan korostui erilainen aikakäsitys sekä vanhempien asenteet.
Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajat kokivat tärkeiksi sensitiivisen kohtaamisen lasten ja perheiden kanssa. Vastauksista voidaan päätellä, että kielen merkitys on suuri sekä lasten että perheiden kanssa toimittaessa. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat pitivät monikulttuurisuutta rikkautena. Tuloksia ei voida yleistää pienen otannan vuoksi. Tuloksiin vaikutti suuri, monikulttuurinen paikkakunta ja pieni otanta, joten suurempi otanta pienemmällä paikkakunnalla saattaa tuoda erilaiset tulokset.